سلامت نیوز: در گذشته‌ای نه‌چندان دور، شب مایه آرامش کسانی بود که تمام روز را با صداهای مختلف و گوشخراش گذرانده بودند اما سال‌ها است که دیگر شب‌ها هم آرامش ندارند و در تسخیر کامیون‌ها و ساخت‌وسازهایی هستند که گویا پایانی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ سال‌ها است که در شهر تهران پایتخت ایران، دیگر نمی‌توان در شهر قدم بزنی یا رانندگی کنی بدون اینکه از وضعیت ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی در امان باشی.

به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها یا رانندگان، حضور در خیابان‌های شهر را به ساعات پایانی شب موکول می‌کنند تا  شاید قدری بتوانند از فضای آرام پایتخت کشوری که در سال‌های گذشته به کشور چهارفصل معروف بود، استفاده کنند.

از نیمه‌شب شهر به تسخیر غول‌های آهنی در می‌آید

اما این تصور هم تقریباً اشتباهی است که باعث سرخوردگی کسانی می‌شود که در ساعات پایانی شب برای رها شدن از سروصداهایی که در طول روز آرامش آنها را به هم ریخته است، پای در خیابان‌ها می‌گذارند.

دلیل این اتفاق هم به خودروهای سنگینی بر می‌گردد که از ساعات پایانی شب مجوز تردد در سطح شهر را پیدا می‌کنند و به دلیل انتظار طولانی که از صبح کشیده‌اند تا در سکوت و آرامشی که معابر تهران در نیمه‌شب دارند، کار خود را به سرانجام برسانند.

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی خودروهای سنگین به دلیل خطراتی که ممکن است برای شهروندان و خودروهای سبک ایجاد کنند، باید برای تردد در شهر تا ساعات پایانی شب منتظر بمانند و درست از همان ساعات است که خودروهای سنگین که معمولاً ده‌ها تن بار از جمله مصالح و آهن‌آلات را با خود همراه دارند وارد شهر می‌شوند و تا ساعات ابتدایی صبح، شهر را به تسخیر خود در می‌آورند.

در این میان و در ساعات حضور این ارابه‌های سنگین در سطح شهر، دو مشکل اساسی به وجود می‌آید از یک سو رانندگان خودروهای سنگین به علت خلوت بودن معابر، سرعت خود را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر وقتی اقدام به تخلیه بار خود می‌کنند، موجبات سلب آسایش شهروندان را فراهم می‌کنند.

سرهنگ محسن مهرایی، رئیس پلیس ترافیک شهری کشور در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: طبق قانون خودروهای سنگین (کامیون‌‌ها، کامیونت‌ها و اتوبوس‌ها) از ساعت 10 شب تا 5 صبح مجوز تردد در شهر را دارند و به همین دلیل تیم‌های گشت پلیس در نقاط مختلف شهر موظف به کنترل تردد خودروهای سنگین هستند.

15 تا 25 درصد تصادف مربوط به خودروهای سنگین است

وی ادامه داد: براساس آمار، 15 تا 25 درصد تصادفات مربوط به خودروهای سنگین است که این وسایل نقلیه در حوادث شبانه شهری نیز نقش چشم‌گیری دارند.

مجازات رانندگان خودروهای سنگین در قانون جدید

مهرایی گفت: براساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی، وسایل نقلیه سنگین موظف به رعایت بیشتر ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای و حمل بار هستند که اگر این موارد از سوی آنها رعایت نشود با اعمال قانون روبه‌رو خواهند شد. به نحوی که عدم رعایت حدمجاز بار 8 نمره منفی و 30 کیلومتر بالاتر از سرعت مجاز نیز 10 نمره منفی برای آنها به همراه خواهد داشت.

جریمه نقدی، نمره منفی و توقیف خودرو؛ جریمه تخلفات همزمان

رئیس پلیس ترافیک شهری کشور افزود: اگر این دو تخلف از سوی رانندگان به طور همزمان صورت گیرد، علاوه بر جریمه و کسب نمره منفی، خودرو به مدت سه روز توقیف و اعمال قانون خواهد شد.

شهروندان فقط می‌توانند شکایت کنند

مهرایی همچنین درباره اینکه آیا تخلیه بار توسط خودروهای سنگین در مناطق مسکونی و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می‌کنند، ‌از نظر قانونی خلاف است یا خیر، با بیان اینکه این موضوع محوریتی در کار پلیس راهور ندارد، گفت: اگر تخلیه بار در ساعات پایانی شب برای شهروندان مزاحمت ایجاد کند، شهروندان می‌توانند از طریق سامانه 110 شکایت خود را ارائه کنند و از طریق کلانتری‌ها پیگیر موضوع باشند.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه ساخت و سازهایی که در مناطق مسکونی صورت می‌گیرد آیا اجازه فعالیت در ساعات پایانی شب و حتی نیمه‌شب را هم دارند، گفت: براساس قانون راهنمایی و رانندگی، خودروهای حمل بار و نخاله و ماشین‌های حفاری شب‌ها اجازه فعالیت دارند.

ساخت‌وساز در نیمه‌شب به خاطر قانون تردد خوروهای سنگین

وی ادامه داد: این قانون برای همه یکسان است و اکثر خانه‌های نوساز به همین شکل ساخته شده‌اند، یعنی بخشی از فعالیت‌هایشان به دلیل قانون مذکور به ساعات پایانی شب موکول شده است.

مردم و سازندگان مراعات هم را بکنند/ قانونی وجود ندارد

بیادی درباره مزاحمت‌هایی که برای شهروندان به خاطر تخلیه مصالح و آهن ایجاد می‌شود و راهکار آن گفت: اگر قرار است همه منطقه نوسازی شود مرد باید مراعات یکدیگر را بکنند ولی داشتن مجوز نباید دال بر این باشد که سازندگان یک ساختمان هرگونه مزاحمتی را ایجاد کنند و آنها نیز باید مراعات دیگران را بکنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: قانون خاصی برای جلوگیری از مزاحمت‌هایی که اینگونه به وجود می‌آید وجود ندارد.


گویا دوران آرامش شبانه در تهران گذشته است و مردمی که صبح تا شب در شهر با انواع آلودگی‌های صوتی روبه‌رو هستند، شب و هنگام استراحت هم مجبور هستند که با صدای ریختن آهن روی زمین و ساخت‌وسازهایی که بعضاً یادآور زلزه هستند دست‌وپنجه نرم کنند و دم برنیاورند.
 
سال‌های نه‌چندان دور بود که بسیاری از پرندگان به خاطر آلودگی هوا و آلودگی صوتی عطای پرواز بر فراز شهر تهران را به لقایش بخشیدند و خدا کند نیاید آن روزی که دیگر پرنده‌ای حتی برای آسایش، شب‌های تهران را هم انتخاب نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha