سلامت نیوز: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی 14 مرکز اقامتی اجباری درمان اعتیاد تا پایان سال 90 خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ طاها طاهری اظهار داشت: به دنبال اجرای ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر در بیش از 8 نقطه کشور مراکز اقامتی اجباری درمان راه‌اندازی شده‌اند که 4 نقطه آن به صورت رسمی افتتاح و کار خود را آغاز کرده‌ و بقیه این مراکز نیز آماده‌سازی شده‌اند ولی هنوز افتتاح رسمی نشده‌اند.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال 90 این مراکز به 14 نقطه برسد و تا سال 91 تکلیف قانونی این بخش پایان یابد و در استان‌ها با توجه به ظرفیت‌هایی که استانداران و فرمانداران در استان‌ها ایجاد کرده‌اند، یک تحول چشمگیری در این زمینه رخ دهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: تهران، پرمسئله‌ترین وضعیت در شیوع موادمخدر در کشور را دارا بود اما با همه مشکلات جدی که در زمینه راه‌اندازی مراکز اقامتی در این شهر وجود داشت، کار با سختی آغاز و بخشی از مشکلات این شهر در این زمینه حل شد.

طاهری گفت: در راستای اجرای ماده 16 اصلاحیه قانون مزبور، جمع‌آوری معتادان پرخطر و درمان آنها یک مشکل جدی بود اما با مداخلات وزارت بهداشت همچون استقرار تیم پزشکی و پرستاری، ایجاد کلینیک‌های خصوصی و اورژانس و استقرار پزشک عمومی و عفونی، بخش زیادی از این مشکل حل شد و اکنون وضعیت نسبتاً خوبی در این بخش وجود دارد لیکن هنوز تا استانداردهای اولیه و مطلوب فاصله داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مرکز اقامتی شفق گفت: قبلاً در این مرکز هزار و 800 نفر نگهداری و درمان می‌شدند اما اکنون این رقم به حدود 870 نفر رسیده و مابقی مددجویان به کمپ‌ها منتقل شده‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: مدجویان علاوه بر اینکه در مراکز اقامتی نگهداری و درمان می‌شوند می‌بایست در مدت درمان خود، مهارت‌های لازم زندگی را کسب کنند و همچنین به آنها حرفه‌آموزی، کار گروهی و اشتغال نیز آموخته شود، چرا که مدت نگهداری این افراد 3 ماه است و باید سعی شود تا زحمتی که باعث شده آنان به پاکی برسند،؛ به هدر نرود، لذا توجه به این مسئله لازم و ضروری است.

طاهری ماده 15 اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر را یادآور شد و گفت: درمان معتادانی که لامکان نیستند و تجاهر به اعتیاد نمی‌کنند نباید با مداخله دولت صورت بگیرد باید به ماده 15 اصلاحیه قانون مزبور که در واقع توسعه کلینیک‌های تخصصی، بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی است، توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: باید به راهکارهای درمانی و حمایت از بهبودیافتگان توجه جدی شود تا مکانیزم‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

طاهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توزیع شربت تنتور اپیوم گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه بخشی از توزیع این شربت در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است اما به توفیق قابل قبولی در این بخش نائل نشده‌ایم، باید به توزیع این شربت همچون متادون توجه و نظارت بیشتری داشت تا به راحتی در دسترس متقاضی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha