سلامت نیوز: دامنه اقدامات تولیدكنندگان چینی در جعل برندهای معتبر جهانی با كمترین كیفیت و البته صادرات آن به ایران به حوزه مسواك نیز كشیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با اندكی گشت و گذار در بازار می‌توان مسواك‌هایی را دید كه اگرچه با برند تجاری (اورال بی) و قیمت به نسبت بالایی به فروش می‌رسند، اما ظاهر و رنگ پلاستیك این مسواكها كدر بوده و شفافیت مسواك‌های اصل را ندارد.

به هر حال اگر به دلیل عدم آگاهی از تقلبی بودن، یكی از این مسواك‌ها را بخرید، به محض باز كردن بسته‌بندی آن بوی نامطبوع و تند پلاستیك بازیافتی به مشامتان خواهد رسید.

ظاهرا تولیدكنندگان چینی به حوزه جعل یكی از مطرح‌ترین برندهای جهانی مسواك و صادرات آن به ایران نیز وارد شده‌اند، اما تفاوت مهم در خصوص تولید این مسواك‌ها با دیگر اقدامات تولیدكنندگان چینی، خطرات بالای مصرف آن‌ها برای مصرف‌كنندگان ایرانی است.

پلاستیك بازیافتی طیف وسیعی از ضایعات پلاستیك از كیسه‌های نایلونی گرفته تا پلاستیك سرم، آمپول و دیگر ضایعات بیمارستانی را در بر می‌گیرد.

نكته مهم در این زمینه احتمال بیماری‌زایی بالای محصولات تولید شده از پلاستیك‌های بازیافتی است. البته این احتمال بیماری‌زایی با توجه به تماس مستقیم مسواك با محیط داخلی بدن و دهان تقریبا قطعی خواهد شد.

در این میان بهادر كاظمی - معاون نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد، اگرچه اطلاعی از این مورد خاص ندارد، اما تصریح می‌كند: متاسفانه بخش قابل توجهی از این محصولات از مبادی غیر رسمی وارد می‌شود كه موسسه استاندارد نیز نظارتی بر كیفیت آن‌ها ندارد.

به گفته وی در حال حاضر طرح شناسنامه‌دار كردن محصولات وارداتی در حال اجرا است كه پس از آن با توجه به نصب برچسب واردات بر تمام محصولات، مصرف‌كنندگان خواهند توانست محصول اصل وارد شده از مبادی رسمی را از محصول قاچاق و با كیفیت پایین تمیز دهند.

اما در این میان نكته مهم آن است كه تا زمان شناسنامه‌دار شدن تمام محصولات وارداتی، مصرف‌كنندگان ایرانی كه هزینه خرید یك مسواك "اورال بی" اصل را پرداخت می‌كنند، اما احیانا مسواك بی‌كیفیت چینی تولید شده از پلاستیك بازیافتی را دریافت خواهند كرد، چه باید بكنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha