سلامت نیوز: رییس بخش گوش و حلق و بینی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: نوزادان ناشنوا و بزرگسالانی که شنوایی خود را از دست داده‌اند مناسب‌ترین کاندیدا برای کاشت حلزون گوش هستند.

سعید سهیلی پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه گوش از نظر آناتومی از سه قسمت شامل گوش خارجی، گوش میانی و داخلی تشکیل شده است، اظهار کرد: کاهش شنوایی یا کری عبارت است از نقص در کارایی حس شنوایی به علت وجود اختلاف در این حس که ممکن است در یک گوش و یا در هر دو دیده شود.

وی با بیان اینکه از هر چهار هزار کودک متولد شده، کری ارثی در یک نفر دیده می‌شود، افزود: از هر هشت نفر یک نفر حامل ژن مغلوب کری است و نیمی از کاهش شنوایی‌ها در سنین کودکی علل ژنتیک دارد.

این فوق تخصص گوش با اشاره به ضرورت انجام تست‌های شنوایی سنجی در بدو تولد نوزادان گفت: انجام این تست‌ها اگرچه به صورت مطلوب و کامل در کشور انجام نمی‌شود، اما کمک شایانی به تشخیص ناشنوایی و کم شنوایی شدید در نوزادان می‌کند.

سهیلی پور بیان کرد: تست‌های تکمیلی شنوایی در نوزادانی انجام می‌شود که تست اولیه آنها مشکوک است و یا احتمال کری در این نوزدان بیش از سایرین است.

وی با اشاره به اینکه تمام افراد مبتلا به کاهش شنوایی نمی‌توانند کاندیدا کاشت حلزون شوند، تصریح کرد: مدت زمان ناشنوایی، عوامل اقتصادی، اجتماعی، سطح فرهنگی و شخصیتی بیمار، سلامت عمومی، ناشنوایی مادرزادی و توانمندی‌های گوش از جمله مشخصاتی است که قبل ار انتخاب بیمار برای پیوند حلزون گوش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه میزان بهبود شنوایی بعد از كاشت حدود 70 درصد درنظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: كاشت حلزون فقط در بیماران مبتلا به كری كامل، حسی عصبی دو طرفه انجام می‌شود و در بیماران مبتلا به كری یك‌ طرفه یا كری‌های ناقص از سمعك یا سایر پروتزها استفاده می‌شود.

سهیلی پور با اشاره به اینکه در یک سال گذشته 44 جراحی کاشت حلزون گوش در استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 120 نفر در لیست انتظار این جراحی هستند و متوسط انتظار بیماران برای کاشت حلزون گوش دو سال است.

وی عدم دسترسی آسان بیماران به پروتز حلزون برای این جراحی را تنها مشکل کاشت حلزون گوش در استان دانست و ادامه داد: هزینه بالای تهیه پروتز امکان خرید آن را برای بیماران مشکل می‌کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه نیمی از هزینه خرید پروتز توسط مرکز کاشت حلزون ایران و مابقی آن را بیمار پرداخت می‌کند، اذعان کرد: پروتز حلزون کاملا وارداتی است و چون بخش دولتی این پروتز را به تعداد محدودی خریداری می‌کند در شهرستان‌ها نیز کم توزیع می‌شود.

سهیلی پور با اشاره به مطالعات انجام شده برای ساخت پروتز حلزون و یا بخش‌هایی ازآن در کشور اظهار کرد: متاسفانه نمونه ایرانی و یا قطعه خاصی که بتوان از آن در بازسازی‌ها، تعمیرات و یا درعمل‌های مجدد استفاده شود ساخته نشده است.

وی با بیان اینکه سمعک بهترین گزینه برای درمان کم شنوایی بیماران است، افزود: با وجود سمعک‌هایی که کاملا در مجرای گوش قرار می‌گیرند در صورت امکان درمان بیمار با سمعک نیازی به انجام کاشت حلزون گوش در بیماران کم شنوا وجود ندارد.

رییس بخش گوش و حلق و بینی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) با اشاره به نتایج رضایت بخش انجام این جراحی برای بیماران گفت: نتیجه کاشت حلزون در اطفالی که کری مادرزادی دارند و بزرگسالانی که به دلایل مختلف شنوایی خود را از دست داده‌اند بسیار قابل توجه است و همین امر موجب تمایل بسیار زیاد بیماران برای کاشت حلزون گوش شده است.

سهیلی پور با اشاره به دوره‌های آموزشی شش ماهه پس از کاشت حلزون گوش بیان کرد: این آموزش‌ها به بیماران کمک می‌کند تا مطلوب‌ترین نتیجه پس از انجام جراحی برای آنها حاصل شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مربوط به توان بخشی شنوایی و استفاده از دستگاه به بیماران برای بازگشت به جامعه و فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند، تصریح کرد: گفتار درمانی و آموزش مناسب به کودکانی که از کاشت حلزون بهره می‌گیرند سبب ایجاد توانایی مطلوب در گفتار آنها می‌شود اما باید تفاوت شیوایی بیان این افراد با افراد عادی را نیز مد نظر داشت.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه کاشت حلزون در نوزادان بیش از سایر بیماران صورت می‌گیرد، اضافه کرد: در کاشت حلزون برای نوزادان به دلیل عدم رشد عقلی و ذهنی والدین آموزش‌های لازم برای استفاده و مراقبت از دستگاه را دریافت می‌کنند.

سهیلی پور با بیان اینکه کاشت حلزون نیاز به درمان دارویی بلند مدت ندارد، خاطرنشان کرد: آنتی بیوتیک و مسکن تنها داروهایی است که در هفته نخست پس از بیماری تجویز می‌شود و پس از عمل پیوند تنها نیاز به مراقبت از دستگاه توسط بیمار و بررسی و کنترل آن و توسط شرکت فروشنده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نتایج این درمان در کودکان یک تا دو ساله مطلوب‌تر از سایر بیماران است، ادامه داد: به دلیل سپری شدن دوران آموزش در بیماران بزرگتر بهتر است این پیوند در کودکی و قبل از دو سالگی انجام شود اما نمی‌توان از تاثیرات مثبت این پیوند در سایر بیماران چشم پوشی کرد.

این فوق تخصص گوش با اشاره به محدویت خرید پروتز حلزون گوش در کشور اذعان کرد: در حال حاضر این جراحی برای افرادی انجام می‌شود که بتوانند بیشترین استفاده را از کاشت حلزون گوش داشته باشند.

سهیلی پور با اشاره به راه اندازی مرکز تخصص پیوند گوش در اصفهان در آینده اظهارکرد: هم اکنون بیمارانی که توانایی مالی برای تهیه پروتز را داشته باشند برای کاشت حلزون گوش به تهران اعزام می‌شوند.

وی افزود: جلوگیری از ازدواج فامیلی و انجام تست‌های شنوایی سنجی در بدو تولد و به ویژه در نوزادان با احتمال بالای ابتلا به کری، نوزادان مبتلا به زردی، نوزادان زودرس و نوزادانی که در دوران بارداری با مشکلاتی مواجه بوده‌اند، موجب می‌شود کودکان ناشنوا کمترین آسیب را از ناتوانی خود ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha