سلامت نیوز: یك فوق تخصص شبكیه با اشاره به این‌ كه تاری دید پس از انجام عمل لیزیك و لازك نگران كننده نیست، گفت: همیشه در عمل لازك، بویژه در اوایل آن دید بیمار تار است. در یك هفته اول حدود 85 درصد و در ماه اول تا 95 درصد افراد تاری دید دارند اما این عارضه به تدریج بهتر می‌شود.

دكتر امین اله نیك اقبالی در گفت وگو با ایسنا، درباره عمل‌های لازك گفت: عمل لازك در واقع یكی از روش‌هایی است كه می‌تواند جایگزین عینك بشود.

وی ادامه داد: عقیده جامعه چشم پزشكی این است كه عینك وسیله بسیار خوبی است و می‌تواند مشكلات بینایی افراد را حل كند، اما اگر شخصی به دلایلی نتواند از عینك استفاده كند می‌تواند از طریق انجام عمل لازك و لیزیك برای رفع عیوب انكساری چشمان خود اقدام كند.

این جراح و متخصص چشم، لیزیك و لازك را یك عمل موضعی دانست و اظهار كرد: این عمل موفقیت آمیز است به شرط آن كه بیمار خوب انتخاب شده باشد و بهترین سن انجام آن، معمولا پس از20 سالگی است و زمانی كه یك یا دو سال شماره چشم ثابت شده باشد و دوم آن كه حائز شرایط و پارامترهایی باشد كه چشم پزشك با آن‌ها آشنایی دارد.

یك فوق تخصص شبكیه با اشاره به این ‌كه این عمل را می‌توان تا سن 70 سالگی انجام داد، گفت: تنها موضوعی كه وجود دارد این است كه به تدریج و با بالاتر رفتن سن، نیاز به این كار در شخص كمتر می‌شود.

وی اضافه كرد: شماره‌های بسیار بالای چشم را از 45-40 سالگی به بعد با روش‌های دیگری به جز عمل لیزیك و لازك درمان می‌كنند كه آن روش‌ها هم بسیار موثر هستند. زیرا عملی است كه نیاز به عمل آب مروارید بعدی شان را نیز از بین می‌برد.

نیك اقبالی در پاسخ به این پرسش كه آیا تاری دید پس از انجام عمل نگران كننده است، گفت: همیشه در عمل لازك، بویژه در اوایل آن دید بیمار تار است. در یك هفته اول حدود 85 درصد و در ماه اول تا 95 درصد افراد تاری دید دارند اما این عارضه به تدریج بهتر می‌شود.

رئیس انجمن چشم پزشكان ایران درباره تفاوت عمل لیزیك با عمل لازك توضیح داد: تفاوت عمل لازك با لیزیك این است كه در عمل لیزیك باید لایه‌های درونی قرنیه را لیزر كنیم. در این روش باید به كمك یك ماشین دیگر یك لایه از قرینه را بلند كرده زیر آن را جراحی كنیم كه این مزیت این روش آن است كه بیمار درد كمتری را تحمل می‌كند و بعد از عمل، سرعت بهبود بینایی بیشتر است. در این عمل ضخامت قرینه را از دست می‌دهیم.

نیك اقبالی درباره عمل لازك اظهار كرد: این عمل در سطح قرنیه انجام می‌شود و حسن آن به این است كه ضخامت بیشتری برای قرنیه حفظ می‌شود اما بیمار درد را به مدت طولانی‌تری حس می‌كند.

این فوق تخصص شبكیه شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در ایران را، عیوب انكساری، خارش و سوزش به علت حساسیت یا به علت خشكی چشم دانست و عنوان كرد: یكی از عواملی كه خشكی چشم را تشدید می‌كند همین آلودگی هواست. شاید بسیاری از ما خشكی داشته باشیم ولی ناراحتمان نكند و تنها وقتی در محیط آلوده قرار می‌گیریم این خشكی بیشتر خودش را نشان بدهد.

وی درباره راهكارهای درمانی خشكی چشم اظهار كرد: ارتقای وضعیت بهداشتی یك راه درمان برای خشكی چشم است و دوم آن كه سعی كنیم تا جایی كه می‌توانیم از محیط‌های آلوده دور باشیم.

نیك اقبالی اضافه كرد: استفاده از عینك‌های آفتابی هم می‌تواند كمك كننده باشد. همچنین استفاده از قطره‌های اشك مصنوعی در موارد حادتر در حفظ رطوبت چشم موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha