یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 33284
سلامت نیوز: رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی و انجماد خون سازمان انتقال خون اظهار كرد: تغییرات ژنتیكی ناشی از ازدواج‌های فامیلی و یا تغییرات محیطی كه به دنبال یك شرایط جغرافیایی ویژه حاصل می‌شوند، موجب پیدایش گروه خونی نادر در یك منطقه می‌شود.

مصطفی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه‌ ملی خون‌های نادر در كشور، عنوان كرد: سازمان انتقال خون به صورت رندوم و سیستماتیك نمونه‌های خونی اهداكنندگان را تست می‌كند و اگر از این طریق افراد دارای گروههای خونی شناسایی شوند، با آن‌ها تماس و پلاك شناسایی كننده در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ضمن آموزش‌هایی كه به این افراد داده می‌شود، ارتباطشان با سازمان حفظ شده تا در مواقع نیاز بتوانیم خون مناسب را برایشان فراهم كنیم. پیش از این بیمارانی داشتیم كه به دلیل برخورداری از یك گروه خونی نادر، عمل جراحی‌شان به تعویق افتاده اما پس از هماهنگی‌های لازم، خون سازگار از مركز برایشان ارسال شده است.

مقدم اهمیت شناسایی گروه‌های خونی نادر را زمانی عنوان كرد كه خون یك زن باردار با همسرش مشابه نباشد.

وی دراین‌ باره گفت: اگر جنین خصیصه گروه خونی را از پدرش دریافت كرده باشد بدن مادر به خون جنین واكنش نشان داده و ممكن است جنین سقط شود. در این گونه موارد با شناسایی و كنترل شرایط دارندگان گروههای خونی نادر می‌توان از سقط جنین پیشگیری كرد.

رئیس آزمایشگاه‌ ایمنوهماتولوژی و انجماد خون سازمان انتقال خون، گروه خونی بمبئی، RH17 , KE11 و لوترن را نادرترین گروه‌های خونی كشف شده در ایران معرفی و بیان كرد: تاكنون اطلاعات بیش از 200 اهداكننده خون نادر در بانك خون‌های نادر كشور به ثبت رسیده است. قابل ذكر است در بانك اطلاعاتی كارگروه بین‌المللی خونهای نادر نیز نمونه 4000 اهدا كننده از 26 كشور جهان به ثبت رسیده است.

وی در خصوص تعامل ایران با كارگروه بین‌المللی گروههای خونی نادر توضیح داد: اطلاعات ما در بانك جهانی به ثبت رسیده است و در صورت نیاز كشورها، بیمارانی كه نیاز به گروههای خونی نادر دارند، اگر این امكان در كشور خودشان میسر نشد می‌توانند از طریق بانك‌ جهانی اقدام و خون مورد نیاز خود را دریافت كنند. تا به حال از بانك جهانی برای تامین گروه خونی نادر درخواست نداشته‌ایم.

مقدم با بیان این مطلب كه زندگی دارندگان گروههای خونی نادر همانند مردم عادی است، گفت: ممكن است تغییرات ژنتیكی ناشی از ازدواج‌های فامیلی ویا تغییرات محیطی كه به دنبال شرایط جغرافیایی ویژه حاصل می‌شوند موجب شود گروه خونی نادر در یك خانواده و در یك نژاد بیشتر شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی جزایر آسیای شرقی، تمامی افراد دارای گروه خونی O هستند یا در برخی مناطق امریكای لاتین، قبایلی هستند كه تنها گروه خونی A دارند.

رئیس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون در مورد گروه خونی بمبئی نیز اظهار كرد: دلیل به وجود آمدن گروه خونی بمبئی نیز همین شرایط و تغییرات ژنتیكی است. این گروه خونی همان O منفی است كه فاقد آنتی‌ژن H است. دلیل این نام گذاری هم آن است كه اولین شخصی كه با این گروه خونی مشاهده شد، ساكن بمبئی بوده است.

وی ادامه داد: در كشور ایران با كشف چهار دارنده گروه خونی نادر بمبئی در سه ماه گذشته در استان مازندران كه سه خواهر و یك برادر بودند، تا به حال 24 نفر شناسایی شده‌اند و با توجه به جمعیت كشور پیش‌بینی می‌شود 250 نفر دیگر هم دارنده این گروه خونی باشند. ممكن است یك نفر از هر 10 هزار نفر از این گروه خونی برخوردار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha