سلامت نیوز: پدر علم محیط زیست ایران گفت: توالی یا تغییر تدریجی اکوسیستم در مورد دریاچه ارومیه با شوری بسیار بالا امکانپذیر نیست.

دکتر اسماعیل کهرم در گفتگو با مهر افزود: توالی یا تغییر تدریجی اکوسیستم به فرایندی اطلاق می شود که طی آن یک اکوسیستم طبیعی مانند دریاچه یا تالاب بدون دخالت انسان مثلا به دلیل رشد و انبوهی گیاهان در طول 200 یا 300 سال به جنگل تبدیل می شود.

به گفته وی، میزان شوری دریاچه ارومیه در حدی بالاست که هیچ گیاهی به جز جلبکها که همواره بایستی در محیط های آبی باشند قادر به رشد و نمو در آن نیستند بنابراین تا زمانی که جلوی ورود آب به این دریاچه توسط انسان گرفته نشود امکان تغییر اکوسیستم آن و خشک شدن در اثر توالی وجود ندارد.

کهرم یادآور شد: توالی در مناطقی مانند تالاب انزلی در طول زمان در صورتی که هیچگونه لایروبی و حذف گیاهان توسط انسان انجام نشود و برای سالهای متوالی به حال خود گذاشته شود امکان پذیر است نه در اکوسیستمی به وسعت ارومیه.

این در حالی است که دکتر پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران خشک شدن برخی از تالابها و دریاچه ها را در کشور و دنیا به دلیل توالی و تغییر طبیعی اکوسیستم اجتناب ناپذیر دانست.

وی افزود: به هر حال در طول زمان بسیاری از اکوسیستمهای طبیعی تغییر شکل داده و ممکن است از شکل آبی به شکل خشکی تغییر کنند که البته عواملی مانند خشکسالی در این امر بی تاثیر نیست.

به گفته کردوانی، البته در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه آنقدر که عوامل ساخته دست بشر دارای اهمیت و تاثیر گذارند که اثر عوامل طبیعی بسیار کمرنگ می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha