دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 33300
سلامت نیوز : سالانه تقریبا 20 درصد افراد دچار مسمومیت غذایی می‌شوند. مسمومیت غذایی معمولا وقتی اتفاق می‌افتد كه شما ماده غذایی را استفاده كنید كه به یكی از باكتری‌های مضر برای بدن انسان (پاتوژن‌های مضری كه در روده حیوانات زندگی می‌كنند)، انگل (موجودات زنده میكروسكوپی كه ممكن است در غذای ما زندگی كند) یا ویروس‌ها (مثل هپاتیت كه از طریق غذا به بدن انسان منتقل می‌شود) آلوده شده باشد.

باكتری‌ها اغلب در گوشت خام، مرغ و تخم مرغ یافت می‌شوند، اما می‌توانند به هر نوع غذایی سرایت كنند. همچنین می‌توانند در غذایی كه بیرون از یخچال مانده یا مدت زیادی قبل ازخوردن فریز شده باشد هم رشد كنند. گاهی مسمومیت غذایی به دلیل نشستن دست‌ها قبل از غذا اتفاق می‌افتد و بیشتر اوقات نیز اشتباهاتی در نوع طبخ و نحوه نگهداری موادغذایی باعث بروز مسمومیت و آلودگی می‌شود. اكثر اوقات، مسمومیت جزیی است و پس از چند روز از بین می‌رود.

اما بعضی از انواع مسمومیت‌ها ممكن است جدی باشد و نیاز به پزشك پیدا كنید. برای جلوگیری از مشكلات گوارشی، ببینید چه غذاهایی برای شما خطرآفرین هستند و ممكن است
مسموم‌تان كنند و راه‌های مقابله با مسمومیت را یاد بگیرید... فهرستی از پنج ماده غذایی كه به راحتی می‌توانند به محیط مناسبی برای رشد باكتری‌ها تبدیل شوند.
1 – جوانه‌ها
این گروه از سبزیجات می‌توانند در بعضی موارد رابطه بسیار نزدیكی با باكتری‌های مختلف مسمومیت زا داشته باشند كه در این‌صورت، عامل خطرناكی برای تولید بیماری‌های مختلف خواهند بود. نوعی از باكتری‌ها در محیط‌های مرطوب رشد بیشتری پیدا می‌كنند و بنابراین سطح مرطوب جوانه‌های گیاهی می‌تواند محیطی برای رشد آنها باشد. هرچه میزان باكتری‌ها در جوانه‌های گیاهی بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌ها نیز در بدن افزایش می‌یابد.
چه كنیم تا بیمار نشویم:
آب كشی و شستن فراوان جوانه‌ها و به طور كلی همه سبزیجات میزان باكتری‌های موجود را كم می‌كند، اما تاثیری بر توقف رشد آنها نخواهد داشت. اگر سیستم دفاعی بدن شما از سلامت كامل برخوردار باشد، دستگاه ایمنی به طور خودكار از بدن در مقابل باكتری‌ها دفاع می‌كند. یكی از متخصصان تغذیه در گزارشی اعلام كرده كه افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق مواد غذایی، مانند كودكان زیر هشت سال، افراد بالای 65 سال، خانم‌های باردار و افرادی كه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، كمتر از جوانه‌های گیاهی استفاده كنند یا برای مهار رشد باكتری‌ها، جوانه‌ها را در دمای 35 تا 40 درجه به صورت منجمد نگه دارند.
2 - گوجه‌فرنگی
این میوه قرمز رنگ آبدار هم برخلاف تصور بسیاری از افراد، با باكتری‌های میكروسكوپی زیادی در ارتباط است و محققان هم هنوز دلیلی برای این ارتباط پیدا نكرده‌اند. پزشكان معتقدند به جای حذف این ماده غذایی مقوی از وعده‌های غذایی خود، بهتر است كه به دنبال راهكارهایی برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها باشیم.
چه كنیم تا بیمار نشویم:
اگر شما عادت دارید كه از گوجه‌فرنگی خام استفاده كنید، دقت كنید كه حتما قبل از استفاده آن را در آب به صورت كامل شست‌وشو دهید و سپس با یك دستمال تمیز سطح آن را به خوبی پاك كنید تا مطمئن شوید كه سطح گوجه‌فرنگی كاملا تمیز شده. از خریدن گوجه‌فرنگی‌های نصفه یا له شده جدا خودداری كنید. وقتی سطح هریك از سبزیجات یا حتی میوه‌ها آسیبی می‌بیند، فرصت بیشتری برای باكتری‌ها فراهم می‌شود كه به راحتی وارد محصول شوند و در آن رشد كنند. در این حالت، هیچ راهی برای از بین بردن آنها وجود ندارد مگر اینكه ماده غذایی را كاملا بپزیم تا باكتری‌ها در اثر دمای زیاد از بین بروند.
4 - هندوانه و میوه‌هایی از این قبیل
هندوانه‌ها و میوه‌هایی كه در این خانواده دسته‌بندی می‌شوند، سطحی سخت و ناهموار دارند و این سطح سخت و ناهموار هم می‌تواند محیط مناسبی برای رشد باكتری‌ها باشد. علاوه بر اینها، اغلب افراد فراموش می‌كنند كه این میوه‌های بزرگ را قبل از مصرف شست‌وشو دهند و بنابراین با مصرف آنها باكتری‌های زیادی را وارد بدن خود می‌كنند.
چه كنیم تا بیمار نشویم:
وقتی كه هندوانه را قبل از شستن با چاقو نصف كنیم، باكتری‌ها همراه با چاقو از سطح این میوه‌ها به داخل آنها وارد می‌شوند و بنابراین پس از مصرف نیز به راحتی وارد بدن ما خواهند شد.
فراموش نكنید كه حتما این میوه‌ها را قبل از مصرف به طور كامل شست‌وشو دهید و از تمیز شدن سطح بیرونی آنها كاملا مطمئن شوید.
5 - اسفناج
این دسته از سبزیجات هم مانند كاهو‌ها، سطح ناصافی دارند و می‌توانند محیط مناسبی برای رشد باكتری‌ها باشند. همچنین به دلیل نزدیكی به زمین در هنگام رشد، احتمال برخورد حیوانات با این سبزیجات نیز بسیار بالاست.
چه كنیم تا بیمار نشویم:
برای شست‌وشوی اسفناج، آن را به طور كامل در آب فرو برده و سپس برگ‌ها آن را با دستمال تمیز به طور كامل خشك كنید. برای اطمینان بیشتر بهتر است كه اسفناج را هم مانند سایر سبزیجات به صورت پخته شده استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha