واردات دارو از كشور‌های آمریكای شمالی بازهم دردسرساز شده است. پس از واردات دارو‌های آرژانتینی و كوبایی‌ ام‌اس در كشور، این‌بار خبر می‌رسد كه واردات دارو‌های بیماران كلیوی از كشور اروگوئه دارو‌های داخلی این بیماری را كه پیش از این به صورت رایگان در میان بیماران توزیع می‌شد را پولی كرده است و حدود 63هزار تومان به بیماران فروخته می‌شود.


سلامت نیوز :معاون غذا و داروی وزارت بهداشت: بی‌خبرم
واردات دارو از كشور‌های آمریكای شمالی بازهم دردسرساز شده است. پس از واردات دارو‌های آرژانتینی و كوبایی‌ ام‌اس در كشور، این‌بار خبر می‌رسد كه واردات دارو‌های بیماران كلیوی از كشور اروگوئه دارو‌های داخلی این بیماری را كه پیش از این به صورت رایگان در میان بیماران توزیع می‌شد را پولی كرده است و حدود 63هزار تومان به بیماران فروخته می‌شود.

اگرچه هنوز مسایل پشت پرده واردات دارو‌های آمریكای شمالی در كشور مشخص نشده است اما این دارو‌ها به اذعان متخصصان بیماری‌های‌ ام‌اس و بیماری‌های كلیوی بدون هیچ‌گونه مطالعه بالینی وارد بازار دارویی كشور شده است.

از سوی دیگر ‌گران شدن دارو‌های بیماری‌های خاصی همچون‌ ام‌اس و پیوند كلیه در كشور در حالی پس از هدفمندی یارانه‌ها روندی‌صعودی داشته است كه پیش از این دولت از تاثیر نداشتن اجرای این قانون در قیمت این دارو‌ها خبر داده بود.

در این رابطه رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی ایران با انتقاد از ‌گران شدن داروهای بیماران كلیوی و دیالیزی بعد از هدفمندی یارانه‌ها، معتقد است: حدود 25 هزار بیمار پیوند كلیوی در كشور وجود دارند كه اگر داروی سلسپت با كیفیت استفاده نكنند، پیوند آنها پس می‌زند به شكلی كه داروهای وارداتی به گواه متخصصان از كیفیت بالایی برخوردار نیستند. او به مهر می‌گوید: داروهایی كه قبلا رایگان بود، هم‌اكنون پولی شده است. هم‌اكنون انجام یك پیوند كلیه در كشور بین صد تا 150میلیون هزینه برای دولت دارد و متاسفانه عدم دسترسی به دارو پس از عمل پیوند، باعث می‌شود پیوند پس بزند و در نتیجه تمام زحمات هدر برود و بیمار هم تلف شود.

قاسمی با بیان اینكه قرار بود بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در كشور، داروهای بیماران دیالیزی و كلیوی رایگان شود، می‌افزاید: متاسفانه نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلكه آن دسته از داروهایی كه به آنها یارانه تعلق می‌گرفت، نیز دوبرابر شده است.

 در حال حاضر اقدامات تنها در حد شعار است و اتفاق خاصی كه منجر به بهبود وضعیت بیماران شود، رخ نداده است و هر آنچه شعار داده می‌شود، فقط برای ذهنیت مردم است. او از پا برجا ماندن مشكلات بیماران دیالیزی با سازمان بیمه خدمات‌درمانی خبر می‌دهد و می‌گوید: بیمار كلیوی برای انجام پیوند باید هزینه‌ها را بپردازد و بعد از كلی دوندگی، مقداری از هزینه‌ها توسط بیمه خدمات‌درمانی پرداخت می‌شود، در حالی كه بیمار پول ندارد كه بخواهد هزینه كند.

 رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی ایران معتقد است: متاسفانه دست‌هایی در كار است كه نمی‌خواهد بازار دلالی دارو و تجهیزات پزشكی در بیماران كلیوی برچیده شود. در حال حاضر داروی ایرانی «سلسپت» برای بیماران كلیوی با دفترچه بیمه خدمات‌درمانی 63هزار تومان عرضه می‌شود، در حالی كه این دارو با بیمه تامین اجتماعی قبلا رایگان بود ولی حالا بیمار باید 43هزار تومان پول بدهد. قاسمی با انتقاد از وارد كردن داروی جدیدی برای بیماران كلیوی می‌گوید: متاسفانه این دارو بدون هیچ‌گونه مطالعه بالینی وارد بازار دارویی كشور شده است.

در حالی كه بیماران از مصرف داروی ایرانی «سلسپت» راضی هستند. هم‌اكنون این سوال مطرح می‌شود كه مگر بیماران كلیوی موش آزمایشگاهی هستند كه هر دارویی روی آنها آزمایش شود. ما از نمایندگان مجلس انتظار داریم مشكلات بیماران كلیوی را بررسی كنند كه چرا باید بیماران خاص و صعب‌العلاج دچار این قبیل مشكلات شوند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت: از افزایش قیمت داروها بی‌خبرم
افزایش قیمت دارو‌های بیماران كلیوی كه پس از عمل پیوند كلیه نیاز مبرمی به دارو‌های این بیماری دارند، در حالی است كه این افزایش قیمت سلامت بیماران را در صورت عدم تامین منابع مالی خرید این دارو‌ها تهدید می‌كند. معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با شرق واردات داروی بیماران كلیوی از كشور اروگوئه را تایید می‌كند و با بیان اینكه این دارو تحت لیسانس یك شركت دارو‌سازی داخلی وارد می‌شود، می‌گوید: «داروی سلسپت تحت‌لیسانس یك شركت داخلی تولید می‌شد.

مانند خیلی از داروهایی كه برند هستند، ژنریك آن در داخل كشور تولید می‌شود. این دارو در سه شركت داخلی در حال تولید است. دارویی هم كه به عنوان نمونه وارد كشور شده، قرار است داخل كشور تولید شود.»

شیبانی درباره تاثیر سلسپت بر افزایش قیمت نوع داخلی این دارو می‌افزاید: «اطلاعی از اینكه قیمت داروی ایرانی از داروی اروگوئه‌ای بالا‌تر رفته، ندارم و باید بررسی كنم. در برخی دارو‌ها این امكان وجود دارد كه به علت تعدیل یارانه افزایش قیمت داشته باشند.»


او در پاسخ به این سوال كه چرا یارانه دارو‌های داخلی این بیماری قطع شده است و به دارو‌های خارجی وارداتی یارانه تعلق می‌گیرد، می‌گوید: «یارانه به داروهای وارداتی و داروهای داخلی جهت حمایت از تولیدات داخلی یكسان تعلق می‌گیرد. عموما داروهای وارداتی قیمتی بالا‌تر از داروهای تولید داخل كشور دارند، چون تولید داخلی ارزش‌افزوده و قیمت پایین‌تری دارد و اگر یارانه این دارو‌ها را حذف كنیم، این كار به طور یكسان برای داروهای داخلی و خارجی اعمال می‌شود.»

آمارهای وزارت بهداشت بیانگر رشد سالانه ۲۰درصدی بیماران كلیوی در كشور است كه هر پنج سال تعداد این بیماران در كشور دو برابر می‌شود. هم‌اكنون ۱۵هزار بیمار دیالیزی در كشور وجود دارد، در حالی كه و در پشت پرده واردات دارو از كشور‌های آمریكای شمالی مورد غفلت قرار گرفته است.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha