سلامت نیوز: معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «یکی از مولفه‌های توسعه‌یافتگی در شهرهای بزرگ، مواجه‌شدن با تجمع نیروهای انسانی است که اجتناب‌ناپذیر است. مناطقی وجود دارد که اصلا دندان‌پزشک ندارد و جمعیت بالایی دارد و مناطقی هم داریم که تعداد دندان‌پزشک‌ها بیش از حد نیاز است.»

محمدعلی محققی در گفت‌وگو با سینانیوز گفت: «شهر تهران به ویژه مناطق شمالی آن، بیشترین تعداد دندان‌پزشکان را دارد و در مقابل، مناطق دوردست و مرزی کشور مانند استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان، به دلیل شرایط بد آب و هوایی کمترین تعداد دندان‌پزشک را دارد.»

وی تصریح کرد: «باید جهت‌دهی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت به گونه‌ای باشد که تعادل برقرار شود. یک بعد این جهت‌دهی در آموزش پزشکی است که معتقد به توسعه جغرافیایی بوده و سند آن نیز آماده شده و تمامی مولفه‌های تاثیرگذار را ارائه کرده است.»

معاون آموزشی وزارت بهداشت در رابطه با بی‌کاری برخی از دندان‌پزشکان و نگرانی آن‌ها از استخدام نیروهای جدید گفت: «مولفه نیروی انسانی تابع شرایطی از قبیل در حال توسعه‌بودن کشورما و تغییر هرم سنی به سمت کهن‌سالی است. بنابراین ارائه خدمات سلامت دهان و دندان موضوعی جدی برای چنین جامعه‌ای است.»

دکتر محققی افزود: «طبق این استدلال، در تمام تقسیمات جغرافیایی در کشور به دندان‌پزشک نیاز داریم. اما آنچه مهم بوده این است که نظام آموزش پزشکی باید براساس مطالعه نیاز‌ها و پیش‌بینی تحولات آینده نسبت به تربیت نیروی انسانی تلاش کند. از مولفه‌های تاثیرگذار بر اشتغال، ضریب محرومیت مناطق و ماندگاری در مناطق بوده که متاسفانه همیشه جهت آن از مناطق محروم به سمت مناطق برخوردار است.»

وی با تاکید بر تغییر سیاست‌های وزارت بهداشت برای پذیرش داوطلبان بومی گفت: «اولویت‌دادن به پذیرش داوطلبان بومی، استفاده از اختیارات قانونی برای حمایت از آن‌ها و ایجاد زمینه شغلی برای تامین نیروی انسانی در مناطق محروم از برنامه‌های وزارت بهداشت است.»

معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد کمبود نیروی متخصص در بیمارستان‌ها و فشار کار زیاد روی دیگر نیروهای استخدامی و خستگی بیش‌ از حد آن‌ها گفت: «قبول دارم که آهنگ رشد علمی در مقاطع و رشته‌ها متفاوت بوده است، اما فضای توسعه برای همه رشته‌ها باز است و رشته‌ای وجود ندارد که امکان توسعه و ارتقا را نداشته باشد. توسعه علمی یک رشته، مرهون تلاش اساتید‌‌ همان رشته است تا دوره‌های تحصیلی را برای آن طراحی کنند.»

دکتر محققی گفت: «تحصیلات دوره‌های تکمیلی طبق برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه باید به ۳۰ درصد می‌رسید؛ در حال حاضر به این جایگاه رسیده‌ایم و در سال‌های آینده نیز این آمار رشد می‌کند. این نسبت‌‌ همان توسعه کیفی و ایجاد فضا برای همه رشته‌ها است.»

وی افزود: «هم اکنون ۵۳ موضوع در سطح PhD وجود دارد که در حیطه‌های مختلف آموزشی بوده و تکراری نیز نیست. به طور کلی از ایجاد رشته‌های جدید در هر حیطه‌ای که نیاز باشد استقبال می‌کنیم.»

منبع: سینا نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha