سلامت نیوز: گزارش های جهانی نشان می‌دهند كه با توجه به روند رو به گسترش بیماری های منتقله از غذا در سالهای اخیر، این بیماری ها به مهمترین چالش های بهداشتی در جهان تبدیل شده اند.             
   
علیرضا داوری نسبت كارشناس ارشد مبارزه با بیماری ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح كرد: عوامل تغذیه ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم عامل بروز بسیاری از بیماری ها اعم از واگیر، غیر واگیر، حاد و مزمن هستند و هر روز ابعاد جدیدی از این ارتباط كشف می‌شود.

وی گفت: ارتباط بین مواد غذایی آلوده و بروز بیماری های مرتبط با آن بخصوص بیماری های عفونی مختلف و مسمویت های غذایی موضوعی است كه همچنان مورد توجه كارشناسان، متخصصان، مسئولان و آحاد افراد جامعه قرار دارد.

داوری نسبت با بیان اینكه برخلاف بسیاری از تصورات شیوع بیماری  های منتقله از غذا در بسیاری از مناطق دنیا بیشتر شده است، تاكید كرد: گزارش های جهانی نشان می‌دهند كه با توجه به روند رو به گسترش بیماری های منتقله از غذا در سالهای اخیر، این بیماری ها به مهمترین چالش بهداشتی در جهان تبدیل شده اند.

وی گفت: بیماری های منتقله از غذا عوارض و اثرات مختلفی بر پیكره جوامع وارد می‌كنند كه این عوارض ممكن است سیستم بهداشتی و درمانی را به شدت درگیر خود كرده و از توجه به سایر مشكلات و معضلات بهداشتی باز دارد.

داوری نسب یاد آور شد: براساس گزارش های موجود، بیماری های منتقله از غذا همه ساله سبب ابتلا و مرگ و میر میلیون ها نفر در سراسر جهان شده و هزینه های قابل توجهی را به جامعه، خانواده ها و دولت تحمیل می‌كند.

وی خاطر نشان كرد: با توجه به روند رو به گسترش بیماری های منتقله از غذا در سطح جهان، دولت ها و مسئولان بهداشتی در سراسر جهان باید چاره اندیشی كرده و قبل از بروز مشكلات و عوارض شدیدتر راهكارهایی برای كاهش شیوع این بیماری ها پیدا كند.

**كودكان زیر 5 سال، بیشترین آمار ابتلا به بیماری های منتقله از غذا

در ادامه قاسم طاهری كارشناس ارشد مبارزه با بیماری ها گفت: اگر چه بیماری های منتقله از غذا در تمام گروه های سنی دیده می‌شوند، اما آمار ابتلا به این بیماری ها در كودكان بیشتر است.

وی تاكید كرد: براساس مطالعات انجام شده در داخل و خارج كشورمان، كودكان زیر 5 سال، بیشترین آمار ابتلا به بیماری های منتقله از غذا را تشكیل داده كه عمده این  كودكان در كشورهای فقیر، كمتر توسعه یافته و در حال توسعه زندگی می‌كنند.

طاهری با بیان اینكه ابتلای كودكان به بیماری های منتقله از آب و غذا سبب مرگ و میر قابل توجه كودكان در برخی از نقاط دنیا شده است، یاد آور شد: متاسفانه شرایط بهداشت آب و غذا در مناطقی همچون آفریقا به اندازه ای ناسالم است كه اغلب كودكان بارها و بارها به بیماری های عفونی مختلف دچار شده و تعداد زیادی از آنها در نتیجه این بیماری ها جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: آمار ابتلا و مرگ و میر قابل توجه ناشی از بیماری های منتقله از آب و غذا در برخی از مناطق دنیا در حالی است كه تنها با مصرف هزینه اندك می‌توان جلوی بسیاری از موارد ابتلا و مرگ و میر را گرفت.

طاهری خاطر نشان كرد: درد شكم، تهوع و استفراغ، اسهال حاد آبكی و اسهال خونی از جمله مهمترین علائم و نشانه های مرتبط با بیماری های منتقله از غذا است كه در صورت مشاهده این علائم بخصوص در كودكان باید به سرعت به پزشك مراجعه كرده و تحت درمان قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha