سلامت نیوز: بیماری های كلیوی در كودكان سبب رنجش و تهدید سلامتی آنها می شود ممكن است تا مدت ها علامت خاصی نداشته و بیمار و خانواده او خیلی دیر به وجود بیماری پی ببرند.      

محمد علی نیك ضمیر متخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری ها و نارسایی های كلیوی از جمله مشكلات شایع و مهم در كودكان است كه می‌تواند كیفیت زندگی كودك را تا حد زیادی كاهش دهد.

وی افزود: بیماری های كلیوی در كودكان علاوه بر رنجش كودك و خانواده او می‌تواند در بزرگسالی منشا بسیاری از مشكلات و نارسایی های كلیوی بوده و سلامتی را مورد تهدید قرار دهد.

نیك ضمیر با بیان اینكه تشخیص علائم بیماری های كلیوی در كودك در مقایسه با بزرگسالان دشوارتر است تاكید كرد: بیماریهای كلیوی در كودكان كه ممكن است مدت ها علامت خاصی نداشته و بیمار و خانواده او خیلی دیر به وجود بیماری پی ببرند.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: برخی از علائم می‌توانند نشانه و علامتی هشدار دهنده در كودك بوده و والدین باید به این علائم توجه كرده و در صورت مشاهده ‌آنها در فرزند خود بلافاصله به پزشك مراجعه كنند.

وی گفت: تورم، كاهش رشد، رنگ پریدگی، شب ادراری، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سوزش و تكرار ادرار، تغییر رنگ ادرار و تب شدید از جمله علائم هشدار دهنده نارسایی های كلیوی در كودك است كه باید جدی گرفته شوند.

نیك ضمیر یادآور شد: علائم فوق ممكن است در نتیجه ابتلای كودك به بیماری های غیر از بیماری های كلیوی ایجاد شود ولی در صورت توجه بیشتر به آنها ضروری است.

وی با بیان اینكه بسیاری از موارد بیماری ها و نارسایی های كلیوی قابل پیشگیری است خاطرنشان كرد: تغذیه صحیح به خصوص مصرف میوه ها، سبزی ها  و آب فراوان و همچنین پرهیز از مصرف زیاد نمك و مواد سرخ كردنی و نیز معاینه منظم توسط پزشك از جمله راهكارهای پیشگیری از نارسایی و بیماری های كلیوی در تمام گروههای سنی مخصوصاً در كودكان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha