سلامت نیوز: پژوهشگران هلندی دریافتند: چربی‌های موجود در روغن ماهی عملکرد داروهای شیمی درمانی را مختل می‌کند.

دانشمندان هلندی با بررسی چربی‌های موجود در مکمل‌های روغن ماهی به عملکرد داروهای شیمی درمانی پرداخته و مطالعه‌ای را بر روی موش‌ها طراحی کردند.

نتایج حاصل از این آزمایش مشخص کرد که سلول‌های بنیادی موجود در خون نسبت به داروی سرطانی سیس پلاتین که به طور گسترده استفاده می‌شود، پاسخ می‌دهند. به طوری که این سلول‌ها شروع به تولید دو اسید چرب موسوم به kht و 16:4(n-3) می‌کنند؛ این دو اسید چرب یک سری واکنش‌های شیمیایی را شروع می‌کنند، بدین معنی که سلول‌های سرطانی در برابر شیمی‌درمانی مقاوم می‌شوند. در واقع این دو اسید چرب تولید شده توسط سلول‌های بنیادی خون منجر به مقاوم شدن تومورها در برابر دارو می‌شود.

دانشمندان در هلند به دنبال بررسی چگونگی مقاوم شدن رشد تومورها در برابر درمان هستند.

محققان هشدار دادند که این اسیدهای چرب به وفور در محصولات تجاری روغن ماهی وجود دارد، آن‌ها نشان دادند مکمل‌های روغن ماهی داده شده به موش‌ها، روند شیمی درمانی را در برابر برخی از تومورها متوقف کرد و به نوشته مجله «cancer cell» محققان به بیماران سرطانی توصیه می‌کنند تا از این مکمل‌ها استفاده نکنند.

دكتر «امیل واست» محقق اصلی از مرکز پزشکی دانشگاه «اوترخت» گفت: ما دریافتیم که بدن خود، ماده محافظت کننده را در خون ترشح می‌کند که به اندازه کافی قدرتمند است تا از اثرات شیمی درمانی جلوگیری کند، این مواد را می‌توان در برخی از انواع روغن ماهی یافت.

وی تصریح كرد: در حالی که در انتظار دستیابی به نتایج بیشتر پژوهش‌های بعدی هستیم، به افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، توصیه می‌کنیم این مواد را مصرف نکنند.

منبع: هموطن آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha