دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
سلامت نیوز : كودكان، بی‌دفاع‌ترین افراد جامعه هستند و به همین دلیل گروه مناسبی برای بزرگ‌ترها شناخته می‌شوند تا بتوانند خشم خود را روی آنها تخلیه كنند و هیچ مقاومتی نبینند. در بسیاری از موارد كودك‌كشی، این جنون است كه به پدر یا مادر دست می‌دهد و آنها كودك را مورد هجوم قرار می‌دهند. در واقع می‌توان گفت یكی از دلایلی كه پدر و مادر نسبت به كودك خود خشمگین می‌شوند نگرانی و استرسی است كه دیگران به آنها وارد می‌كنند كه در اصطلاح به آن خشم جابه‌جا شده‌ می‌گویند.

مثلا مادر از پدر خشم دارد و چون نمی‌تواند این عصبانیت را به پدر نشان دهد به كودك منتقل می‌كند. پدر می‌تواند از خود دفاع كند یا در صورت خشم زن او را بیشتر آزار دهد اما كودك این‌طور نیست و مادر می‌تواند تمام عصبانیت را بدون هیچ مانعی روی فرزند خود تخلیه كند و به آرامش برسد. البته این خشم فقط از سوی خانواده به فرد كودك‌كش یا كودك‌آزار وارد نمی‌شود و رفتار چنین افرادی می‌تواند ناشی از خشمی باشد كه جامعه به آنها تحمیل كرده ‌است.

وقتی پدر و مادر در جامعه دچار محرومیت‌های شدید می‌شوند و هیچ‌كاری هم از دست‌شان برنمی‌آید، خشم ایجاد شده ناشی از این محرومیت و انبار شدن این احساسات باعث می‌شود تا آنها در اولین فرصت خشم خود را خالی كنند. وقتی افراد نمی‌توانند حقوق خود را از جامعه بگیرند و مرتب مورد آسیب جامعه هستند، توقعات مالی زندگی آنها برآورده نمی‌شود و مجبورند مرتب خود را از خواسته‌هایشان محروم كنند بنابراین خشمگین می‌شوند و این خشم را روی كودك خود تخلیه می‌كنند. بنابراین شایع‌ترین علت كودك‌كشی توسط والدین همین خشم است.

اما در قتل زهرا - دختری كه پرونده‌اش دیروز مورد رسیدگی قرار گرفت- ادعا‌های دیگری هم مطرح شده از جمله اینكه چون پدر منتظر كودك پسر بوده،‌ زهرا را دوست نداشته و قربانی‌اش كرده ‌است. متاسفانه در بسیاری از مناطق ایران این موضوع وجود دارد و مردم دختر را فرزند خود نمی‌دانند و معتقدند پسران باارزش‌تر از دختران هستند. فشار ناشی از نگاه‌های مردم و این تفكر كه اگر فرزند پسر نباشد نسلی ادامه پیدا نمی‌كند همچنان وجود دارد و در واقع یك بیماری فرهنگی است كه كودكان دختر را بسیار قربانی می‌كند البته نباید فراموش كنیم فقر فرهنگی ناشی از فقر اقتصادی است و جایی كه فقر اقتصادی وجود داشته‌ باشد دیگر نمی‌توان انتظار داشت جامعه‌ای با رشد اجتماعی بالا داشته‌ باشیم.

نكته بسیار مهم دیگری كه در كودك‌كشی‌ها وجود دارد این است كه معمولا این كودكان مانند زهرا تنها نیستند و خواهر یا برادری دارند و كودكی كه زنده مانده و شاهد مرگ خواهر یا برادرش به دست پدر یا مادر بوده به شدت از این موضوع آسیب می‌بیند. والدین اولین نگهبانان و مراقبان كودكان محسوب می‌شوند كه امنیت را برای كودكان تامین می‌كنند اگر آنها دست به فرزندكشی بزنند، فرزند دیگرشان دچار ناامنی شدید شده و تا پایان عمرش آن حس وحشتناك و كشنده را خواهد داشت. بنابراین چنین كودكانی باید تحت حمایت قرار گیرند و از روان‌درمانی بهره‌مند شوند.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha