سلامت نیوز: هنگامی كه جوانان به دلیل موفق نبودن در یافتن كار یا بروز مشكلی در تحصیلات یا مسائلی از این دست احساس سرخوردگی می كنند به نوعی دچار افسردگی می شوند.

افسردگی مقابله و مبارزه با زندگی روزمره را سخت می كند و بر روابط افراد و حتی جنبه های اصلی زندگی مانند اشتها و خواب تاثیر می گذارد.

بیش از یك سوم جوانان افسردگی را در زندگی تجربه می كنند و این بدان معناست كه نزدیكان ما نیز ممكن است در بعضی اوقات دچار افسردگی شوند. افسردگی مشكلی پیچیده است كه در ورای بیماری های جسمی نهفته است.

به عنوان مثال یك بیماری مزمن می تواند باعث افسردگی شود و یا افسردگی باعث بروز بیماری شود. برخی اوقات نشانه هایی از مشكلات روحی مانند هیجان زدگی، حملات عصبی، عقده های روانی و یا ترس های بی مورد افسردگی را تشدید می كند.

براساس اعلام مؤسسه ملی سلامت روان هر ساله بیش از 19 میلیون نفر جوان در ایالات متحده دچار افسردگی می شوند. در این میان زنان 2 برابر بیشتر از مردان احتمال ابتلا به افسردگی را دارند. در واقع بیش از 6 میلیون زن هر ساله دچار افسردگی می شوند. افسردگی حاصل تعامل ژن ها و محیط است، اما برخی افراد به نظر بیشتر تحت تأثیر اتفاق های استرس زای روزمره قرار می گیرند. اتفاق های ناگوار در زندگی معمولا هر شخصی را دچار افسردگی می كند. با این وجود افراد كمی به طور كامل بر افسردگی غلبه می كنند. مطالعات بر روی دوقلوها نشان می دهد عوامل ژنتیكی نقش قابل توجهی در افسردگی دارند، اما بررسی پیش از تولد برای فهمیدن آن كه نوزاد دچار افسردگی خواهد شد، غیرممكن است.

افسردگی مربوط به نامتعادل بودن فعالیت های شیمیایی در مغز است. نبود تعادل باعث سختی روابط سلول ها با یكدیگر می شود. اتفاق های استرس زای روزمره مانند از دست دادن نزدیكان و آشنایان، جدایی، دور بودن از خانه و نزدیكان و یا نقل مكان ممكن است باعث افسردگی شود. تئوری های زیادی درباره این موضوع مانند فاكتورهای ژنتیكی و یا بیولوژیكی، تأثیرات محیط، دوران كودكی و یا تحول و پیشرفت جوامع ارائه شده است با این وجود محققان معتقدند افسردگی بیشتر اوقات تحت تأثیر بیش از یك یا دو عامل به وجود می آید.

تأثیر ژنتیكی، تأثیرات روان شناختی و تأثیرات محیط از عوامل افسردگی است. عوامل بروز افسردگی برای جوانان متفاوت است. گاه واقعه ای تلخ، هنگامی كه همه چیز به خوبی پیش می رود باعث تغییر چیزی نمی شود؛ در زمان دیگر افسردگی ممكن است مستقیما مربوط به رخدادی در زندگی باشد مانند از دست دادن دوست یا ضربه ای روحی و یا بیماری سخت. استفاده از داروهایی خاص و استفاده از موادمخدر ممكن است بروز افسردگی را در افراد تشدید كند.

محققان درباره چگونگی تأثیرپذیری زنان از افسردگی تحقیقات گسترده ای انجام داده اند كه این تحقیقات همچنان ادامه دارد، با این وجود افسردگی نشانه هایی نیز دارد.

احساس اندوه و گریه زیاد، از دست دادن اشتیاق به چیزهایی كه قبلا به آن علاقه داشته اید، احساس گناه، ناامیدی و احساس بی ثمر بودن، توهم مرگ و اندیشیدن به خودكشی، خواب زیاد یا بی خوابی مفرط، از دست دادن اشتها و كاهش وزن، احساس خستگی زیاد یا سستی در انجام كار، عدم تمركز، یا مشكل در تصمیم گیری، دردهای صعب العلاج، از نشانه
های افسردگی است.

چه باید كرد؟

خودتان را از دیگران جدا نكنید، در كنار دوستان و آشنایان باشید و از توصیه های پزشك خانوادگی استفاده كنید.

-تصمیم های بزرگی در زندگی مانند جدایی و یا طلاق نگیرید، ممكن است در این موقع قادر به تصمیم گیری درست نباشید.

- بنابراین ممكن است تصمیم شما بهترین تصمیم نباشد.

- خودتان را به خاطر افسرده بودن مقصر ندانید چون شما باعث آن نبودید.

- از این كه احساس خوبی ندارید مأیوس نشوید و صبور باشید.

-هرگز تسلیم مشكلات نشوید.

-هر روز ورزش كنید تا احساس خوبی داشته باشید و با انرژی باشید.

- از رژیم غذایی مناسب و سالم استفاده كنید و به اندازه كافی استراحت داشته باشید.

- داروها را به طور مرتب استفاده كنید و برای مشاوره هر چند بار كه پزشك پیشنهاد داد بروید.

- یادتان باشد مصرف قرص ها به تنهایی كارایی ندارد.

- هدف های كوچك برای خود تعیین كنید زیرا ممكن است انرژی كمی داشته باشید- به خودتان روحیه بدهید.

- تا آنجا كه می توانید درباره افسردگی و راه های معالجه آن اطلاعات كسب كنید.

چه مدت نیاز به مصرف دارو دارید؟

میزان نیاز شما به دارو بستگی به شدت افسردگی دارد. اگر برای بار اول دچار افسردگی شده اید، پزشك معمولا چندین ماه مصرف دارو را توصیه می كند. اگر برای بار دوم دچار افسردگی شدید برای یك سال ممكن است دارو تجویز شود.

 منبع: کیهان   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha