دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 33319
سلامت نیوز: مدرسه ها به زودی باز می شوند و باید همه چیزهایی را كه مورد نیاز هستند به سرعت آماده كرده، معقول باشیم وبه فرزندمان كمك كنیم تا سال تحصیلی بی نظیری را آغاز كند.

درابتدا به راه حل هایی برای مشكلات دیوانه كننده صبحگاهی اشاره می كنیم:

حتما از شب قبل كارهای خود را مرتب كنید.

تا جایی كه برایتان امكان دارد، كارها را شب انجام دهید. ناهار و كیف مدرسه فرزندتان را آماده و بسته بندی كرده و لباسهایش را حاضر كنید.

سعی كنید صبح ها كمی زودتر از بقیه اعضای خانواده بیدار شده، دوش بگیرید و یك فنجان شیر یا چای بنوشید.شك نداشته باشید كه با این كار هم كمتر عجله می كنید و هم برای شروع یك روز خوب آماده خواهید شد.

برنامه روزانه ای برای صبح فرزندانتان تعیین كنید و آنها را وادار نمایید تا هر صبح كارهای ضروری و نظافت شخصی خود، مانند مسواك زدن و لباس پوشیدن را با ترتیب و نظم خاصی كه شما آن را برنامه ریزی كرده اید، انجام دهند، به طوری كه بدانند پس از هر كار باید كدام كار را اول انجام دهند. به او كمك كنید تا فهرستی تهیه كند تا بتواند بدون یادآوری اطرافیان كارهایش را تنظیم نماید.

از بحث و جدل هر روزه درمورد انجام كارهایی كه باید هر روز انجام گردد، مانند: خالی كردن سطل زباله یا تمیز كردن میز، بپرهیزید و به جای آن هر مسئولیت را به یك نفر واگذار كنید.

شب ها قبل از خواب وسایل و ظروف صبحانه فردا مانند كاسه، قاشق و فنجان ها را روی میز بچینید. آخر هفته ها به اندازه مصرف چند روز برای صبحانه نان شیرینی درست كنید.

صبحها تلویزیون را خاموش نگاه دارید. گرچه ممكن است این كار باعث غرزدن بچه ها شود، اما تماشای كارتون و یا برنامه های تلویزیونی آنها را از انجام وظایف خود غافل می كند.

برای جلوگیری از آشفتگی وسایل، نزدیك در خروجی خانه قفسه یا كمدی طراحی كنید كه كوله پشتی ها، وسایل ورزشی و دیگر اقلام مدرسه فرزندانتان را در آن جای دهید.
اگر صبح ها عصبی و هیجان زده باشید، فرزندتان هم عصبی می گردد. جای این كه به خاطر پوشیدن لباس به او غر بزنید، مسابقه ای سرگرم كننده ترتیب دهید تا ببینید چه كسی زودتر آماده می شود.

اگر فرزندتان صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود و مدت زیادی وقت لازم دارد تا آماده شود، شب ها او را زودتر بخوابانید و درباره ساعت خوابیدن او سخت گیری كنید.
سعی كنید از اشتباهات خود درس بگیرید. اگر صبح بد و ناامیدكننده ای داشتید، به این بیندیشید كه دلیل این همه استرس چه بوده. با بررسی آنچه كه امروزتان را خراب كرده، می
توانید راه حلی بیابید كه چطور فردایی بهتر داشته باشید.

روشهایی برای علاقه مند كردن كودك به مدرسه

در صورتی كه كودك شما از مدرسه رفتن می ترسد یا علاقه ای به آن ندارد، پیشنهاد می كنیم مطلب زیرا را با دقت مطالعه كنید. شما می توانید با كمك آن كمی این مشكل را سهل تر نمایید.

- اگر كودك خود را با حیاط و وسایل و به طور كلی با محیط مدرسه آشنا سازید، او می تواند از همان روز اول رفتن به مدرسه از آنجا لذت ببرد. پس پیش از بازگشایی مدرسه، او را به مدرسه ببرید و حیاط مدرسه را به او نشان دهید.

-قبل از شروع مدرسه با فرزندتان از كلاس درس او دیدن كنید و برای كمك به برپایی آن داوطلب شوید.

- برای كودكتان كتاب هایی بخوانید كه درباره روز اول بازگشایی مدرسه هستند.

- درمحیط مدرسه چیزهای بیشتری به غیر از كتاب و درس و تكلیف شب وجود دارد. روی فعالیتهای فوق برنامه مدرسه مانند موسیقی، هنر، ورزش، و اردو هم تاكید كنید.

- پیش از آغاز مدرسه، ناهار فرزندتان را در ظرف غذای مدرسه اش بریزید. در آشپزخانه بوفه ای درست كنید و اجازه دهید خودش از فهرست خوراكی هایی كه شما به او می دهید، یكی را انتخاب كند.

- یك مربی مهدكودك پیشنهاد كرده است كه برای كودكان خود از خاطرات خوب مدرسه تان تعریف كنید.

- اجازه دهید كودكتان شخصا وسایل مدرسه اعم از كوله پشتی، جا مدادی، ظرف غذا و سایر وسایل مورد نیاز خود را انتخاب كند و به این مسئله بسیار اهمیت قائل شوید.
خداحافظی روز اول مدرسه

برای این كه روز اول مدرسه فرزندتان بدون اشك و با خوشحالی سركلاس برود حتما به این نكات توجه كنید.

¤ شما هرچه بیشتر بمانید،جدایی سخت تر می شود. اجازه دهید فرزندتان بداند كه شما پس از اتمام كلاسش دنبای او می آیید. پس هنگام خداحافظی حتما به او بگویید «بعدا می بینمت» و به محض این كه او درصف مدرسه دركنار دیگر همكلاسی هایش قرارگرفت، او را ترك كنید.

¤ برای خداحافظی از فرزندتان یك تشریفات خاص ترتیب دهید تا همیشه آن كارها را انجام دهید.

¤ از آموزگار فرزندتان اجازه بگیرید تا او یكی از وسایل خود را كه با آن احساس راحتی می كند ، با خود به مدرسه ببرد. اما این وسیله نباید از چیزهای مورد علاقه اش باشد. زیرا این تضمینی برای بازگشتن او به خانه است.

¤ یكی از مادران برای فرزندش دفترچه ای درست كرده تا در صورتی كه او بدون سر و صدا و با خوشحالی به مدرسه رفت درآن یك صورتك خندان بگذارد و درغیر این صورت یك صورتك اخمو بكشد. هر هفته جمعه اگر او موفق شده بود تا پنج صورتك خندان كسب كند، به پسرش به عنوان تشویق یك جایزه می داد.

¤ اگر بتوانید همكلاسیهای فرزندتان را با اسم صدا كنید، باعث آشنایی و احساس امنیت بیشتر در مدرسه برای او خواهید شد. پس نام همكلاسیهای فرزندتان را یاد بگیرید.

¤ درپایان، سعی كنید با آموزگار فرزندتان رابطه نزدیك و خوبی برقرار كنید. دراولین فرصتی كه پیش آمد خود را به او معرفی كنید و از او بپرسید كه با كدامیك از وسایل ارتباطی مانند تلفن، نامه یا ایمیل، راحت تر می توانید با او در ارتباط باشید. سپس همواره با او در تماس باشید.

¤ برای انجمن اولیا و مربیان داوطلب شده، در اردوها همراهی كنید یا درسخنرانی ها وجلسات مدرسه شركت كنید. اگر مشغله كاریتان زیاد است و نمی توانید درچنین مراسم هایی شركت كنید، از آموزگار بپرسید برای حمایت از آنها چه كاری می توانید انجام دهید. اهدای وسایل یا خوراكی هایی برای شاگردان یا حتی كپی برگه های امتحانی هم می تواند كمك شایانی باشد.

¤ در صورتی كه آموزگار فرزندتان انتقاد مفید و سازنده از او كرد سعی كنید منطقی باشید و حالت تدافعی نگیرید. از او بپرسید كه به منظور پیشرفت فرزندتان چگونه می توانید به او كمك كنید و درمورد انتقادات او بیشتر فكر كنید.

منبع: کیهان
    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha