دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 33331
سلامت نیوز: فوق تخصص بیماری های خون و سرطان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: هرچند علل شایع كم خونی ها مربوط به فقر آهن است اما یك درصد علت آن نیز به دلیل بروز سرطان خون است.

غلامرضا توكه روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سرطان خون به دو گروه سرطان های حاد و مزمن تقسیم می شود كه علایم بروز سرطان های خون حاد ، پر سر و صدا هستند و افراد متوجه آن می شوند.

وی با بیان اینكه مغز استخوان مسوول تولید پلاكت، سلول های سفید و گلبول های قرمز است ، اضافه كرد: نارسایی مغز استخوان در سرطان خون، خود را به شكل خونریزی های غیر طبیعی نشان می دهد.

این فوق تخصص بیماری های خون و سرطان خاطرنشان كرد: زمان آغاز علایم تا مراجعه به پزشك در سرطان های حاد خون بسیار كم است و معمولا در زمان تشخیص، این سرطان ها در مرحله پیشرفته قرار دارند.

توكه گفت: در این نوع سرطان ، تمام بدن بصورت یك مجموعه واحد درگیر می شود و به دلیل نبود فرصت كافی ، حتی مجالی برای آزمایش های تشخیصی نیز وجود نخواهد داشت.

به گفته وی، چنانچه درمان بیماری سرطان خون حاد به سرعت انجام نشود، ظرف چند روز تا چند هفته موجب مرگ بیمار خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: سرطان های مزمن خون از زمان ایجاد تا تشخیص، ماه ها و حتی سال ها طول می كشد و سیر ایجاد علایم مانند بزرگ شدن اعضای مرتبط با سیستم خونی بدن از جمله طحال و غدد لنفاوی، تدریجی است.

این فوق تخصص بیماری های خون و سرطان افزود: سرطان های مزمن خون یا بصورت اتفاقی كشف می شوند یا اینكه با بی علامتی كامل، رشد پیدا می كنند.

توكه ادامه داد: ممكن است برخی از مبتلایان سرطان های مزمن خون براثر علایم ناشی از نارسایی مغز استخوان یا كم خونی نه چندان شدید به متخصصان ارجاع داده شوند.

به گفته وی، از آنجا كه سرطان مزمن خون بیشتر در سنین بالا اتفاق می افتد ممكن است در چكاپ ها و معاینه های دوره ای، بیماری آنان تشخیص داده شود.

توكه یادآور شد: در سرطان خون به دلیل كم شدن سلول های دفاعی سفید، بدن فرد مستعد ابتلا به عفونت می شود و علایم بیماری های عفونی یا سرماخوردگی پدیدار می شود اما این علایم با درمان های معمولی مداوا نخواهند شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha