سلامت نیوز: مدیر پژوهشی مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: درگیری چشمی دیابت از شایع ترین عوارض بیماری دیابت است كه در صورت عدم تشخیص و درمان به ‌‌‌موقع منجر به نابینایی بیماران می شود.

مرضیه كتیبه روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بیماران دیابتی معمولا گرفتاری چشمی تا مراحل پیشرفته، علایمی ندارد و به همین دلیل معاینات منظم چشمی برای افراد مبتلا به دیابت حتی اگر مشكلی از نظر بینایی حس نمی كنند، بسیار حایز اهمیت است.

وی در باره عوارض و مشكلات این بیماری گفت: در افراد دیابتی در صورتی كه سطح گلوكز خون برای مدتی طولانی بالا بماند می‌تواند باعث آسیب به اعضای بدن مانند قلب، عروق خونی، اعصاب، كلیه و چشم ‌شود كه درگیری عروق خونی و قلب منجر به سكته قلبی و سكته مغزی می‌ شود.

كتیبه اضافه كرد همچنین در صورت عدم كنترل قند خون و بهداشت نامناسب، زخم‌هایی در پا به وجود می‌آید كه در صورت عدم درمان به موقع، منجر به قطع پاها می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره عوارض دیابت بر روی چشم، افزود: دیابت می تواند به قسمت‌های مختلف چشم آسیب برساند و مشكلات متعددی در

این عضو از جمله آسیب به قرنیه، آب مروارید یا كاتاراكت (كدر شدن عدسی)،گلوكوم (آب سیاه)، پیر چشمی زودرس، فلج اعصاب و عضلات خارج كره چشمی و آسیب به عروق خونی لایه شبكیه چشم ایجاد كند.

كتیبه افزود: مهمترین عارضه چشمی دیابت، آسیب به لایه شبكیه چشم است كه در اصطلاح پزشكی رتینوپاتی دیابتی نامیده می‌شود. این عارضه در نهایت منجر به نابینایی می شود.

به گفته وی، در بیماران دیابتی به علت قند خون بالا به مدت طولانی و عدم كنترل صحیح آن، عروق موجود در شبكیه چشم دچار اختلال می‌شود، این ضایعات به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد در نتیجه در اوایل ایجاد بیماری، فرد علایم بینایی واضحی ندارد.

كتیبه تاكید كرد همه بیماران دیابتی باید سالانه حداقل یك بار تحت معاینه كامل چشم قرار گیرند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha