سلامت نیوز: مدیر كل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: خدمات درمانی متناسب با وضعیت هر فرد معتاد در مراكز اقامتی اجباری درمان، ارایه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،  محمدباقر صابری زفرقندی افزود: براساس شیوه نامه و پروتكل تدوین شده، مراقبت های درمانی در این مراكز به ‌صورت درمان‌های جایگزین در دستور كار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینكه جمع‌آوری افراد پرخطر در مكانی محدود بدون توجه و اعمال مداخلات علمی و درست می تواند آسیب‌زا باشد، اظهار داشت: آنچه در كشورهای دیگر یا در گذشته به‌صورت موردی در ایران با عنوان طرح جمع‌آوری معتادان و با ایجاد كمپ ها انجام می‌شد با رویكرد جدید مراكز درمان اجباری كاملاً متفاوت است.

صابری زفرقندی ادامه داد: در گذشته افراد معتاد به زندان می رفتند و حضور اینگونه افراد در زندان‌ها منشای خطرات بهداشتی زیادی بود اما اكنون با راه‌اندازی كلینیك های مثلثی و برنامه های درمان نگهدارنده در زندان، نظام بهداشتی كشور توانست این خطر بالقوه را در زندان‌ها به حداقل ممكن كاهش دهد كه البته اقدامات صورت گرفته در زندان‌ها مورد تایید مجامع بین المللی بوده است.

وی تصریح كرد محوریت تیم پزشكی در مركز درمان اجباری، شانس بروز رفتارهای پرخطر را به حداقل ممكن خواهد رساند و با اجرای دقیق پروتكل نباید نگرانی در مورد اشاعه عفونت‌هایی مثل HIV وجود داشته باشد.

صابری با تاكید بر اینكه مركز درمان اجباری كمپ ( اردوگاه) نیست، گفت: این مراكز به ‌عنوان یك مركز درمان اقامتی، همه خدمات درمانی را متناسب با وضعیت هر فرد و توسط تیم پزشكی كار آزموده ارایه می كند.

وی در خصوص اینكه افرادی كه دارای رفتارهای پرخطر هستند و به‌صورت متراكم در یك جامعه حضور دارند، افزود: این افراد ‌ممكن است با رفتارهای پرخطر از جمله تزریق مشترك مواجه شوند و در این صورت HIV افزایش می‌یابد ولی می توان مكان‌هایی را راه‌اندازی كرد كه انجام رفتارهای پرخطر را به حداقل ممكن رسانید.

صابری زفرقندی تصریح كرد با توجه به توسعه مراكز درمان و كاهش آسیب و تشكیل گروه های سیار باز هم شاهد وجود معتادانی در جامعه هستیم كه معمولاً در مكان‌هایی به‌صورت متراكم زندگی می كنند و هیچگونه كنترلی بر رفتارهای پرخطر آنان مثل تزریق مشترك و بی‌مبالاتی جنسی وجود ندارد و به دلایلی دامنه حضور این گروه نیز در حال گسترش است.

وی یادآور شد ماده 16 قانون جدید مبارزه با موادمخدر برای این گروه تعیین تكلیف كرده است و دولت موظف است با هزینه‌ای كه پرداخت می كند نسبت به درمان اینگونه افراد اقدام كند.

صابری زفرقندی ادامه داد: خطری از نظر ورود موادمخدر یا سرنگ آلوده به مراكز درمانی وجود نخواهد داشت و همه افراد تحت درمان‌های نگهدارنده هستند و اصولاً تقاضایی برای دریافت مواد وجود نخواهد داشت تا كسی خطر نقل و انتقال مواد به داخل مركز را به جان بخرد.

وی گفت: در این مراكز تمركز بر درمان است و همه افراد مقیم گروه هدف همگونی هستند كه با مداخلات روانشناختی انگیزه‌های لازم برای درمان و ماندگاری در درمان را نیز پیدا خواهند كرد و هیچكس نمی تواند تأثیر درمان‌های اقامتی را انكار كند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha