سلامت نیوز: نتایج پژوهش محققان گروه مامایی دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد كه ارزیابی سطح كلسترول كلی (سطح TC) خون زنان باردار در 23-13 هفته بارداری می تواند در شناسایی مادران و جنین های در معرض خطر زایمان زودرس كمك كننده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس ،‌یافته های این پژوهش نشان داد سطح TC خون مادر در موارد زایمان زودرس به طور معنی داری پائین تر از سطح TC در زایمان ترم است .

زایمان زودرس (پره ترم) عبارت است از شروع زایمان قبل از تكمیل هفتة 37 بارداری كه در حال حاضر وقوع زایمان زودرس بعد از ناهنجاری های مادرزادی اصلی ترین عامل مرگ و میر (موربیدیته) و بیماری (مورتالیته) نوزادان را تشكیل می دهد.

مریم نعمت اله زاده كارشناس ارشد مامایی و بهداشت بارداری ضمن بیان مطلب فوق به مطالعات تحقیقاتی خود در این زمینه اشاره كرد و گفت: در این پژوهش بر آن شدیم به بررسی سطح لیپیدهای خون مادر در هفته های 23-13 حاملگی، حین زایمان و خون بند ناف و ارتباط آن با زایمان زودرس بپردازیم.

وی افزود: این مطالعه NCC بر روی 669 زن باردار دارای مشخصات واحد پژوهش با سن حاملگی 23-13 هفته صورت گرفت. این زنان تا زمان زایمان از نظر سن بارداری ختم حاملگی پیگیری شدند كه در نهایت 59 مورد به صورت زایمان زودرس خاتمه یافت.

از بین زنانی كه زایمان ترم داشتند 59 مورد كه بیشترین همگنی را با گروه مورد مطالعه داشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند.از بین 669 نمونه تحت مطالعه سطح لیپیدهای خون مادر در هنگام زایمان و خون وریدی بندناف در 85 مورد بررسی شد كه در نهایت 4 مورد به طور زایمان زودرس خاتمه یافت.

نعمت الله زاده درباره یافته های این پژوهش گفت: نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد كه میانگین LDL-C، HDL-C و TG خون وریدی مادر در 13-23 هفت? بارداری بین گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری وجود ندارد ولی میانگین TC (كلسترول تام- كلسترول كلی) در گروه مورد به طور معنی داری كمتر از گروه شاهد بود. مقایسه میانگین LDL-C، HDL-C، TC و TG خون وریدی مادر هنگام زایمان و خون وریدی بندناف بین گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری را نشان نمی دهد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: سطح TC در موارد زایمان زودرس به طور معنی داری پائین تر از سطح TC در زایمان ترم می باشد. لذا ارزیابی سطح TC در 23-13 هفته بارداری می تواند در شناسایی مادران و جنین های در معرض خطر زایمان زودرس كمك كننده باشد.

گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دكتر سعیده ضیایی و با مشاوره دكتر انوشیروان كاظم نژاد از اعضاء هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha