متخصصان علوم رفتاری، آسیب شناسان اجتماعی و پژوهشگران معتقدند اختلاس های بزرگ، فاصله گرفتن از فرهنگ معنوی، تهی شدن اخلاق از ارزشهای واقعی، ویژه خواری و... باعث افزایش اضطراب اجتماعی، خشونت و افسردگی می گردد نه ممانعت از آب بازی، بادکنک بازی و بادبادک بازی.

سلامت نیوز : متخصصان علوم رفتاری، آسیب شناسان اجتماعی و پژوهشگران معتقدند اختلاس های بزرگ، فاصله گرفتن از فرهنگ معنوی، تهی شدن اخلاق از ارزشهای واقعی، ویژه خواری و... باعث افزایش اضطراب اجتماعی، خشونت و افسردگی می گردد نه ممانعت از آب بازی، بادکنک بازی و بادبادک بازی.

دکتر مجید ابهری متخصص علوم رفتاری، آسیب شناس اجتماعی، پژوهشگر و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با الف به بررسی  ارتباط میان اختلاس و نقش آن در اضطراب و استرس اجتماعی پرداخت و تاکید دارد که ممانعت از آب بازی، بادکنک بازی و بادبادک بازی هیچ تاثیری در افزایش نرخ اضطراب اجتماعی، خشونت و افسردگی در جامعه نداشته و ندارد. بلکه آنچه باعث افزایش این مقوله ها می گردد، وجود اختلاس های بزرگ و انعکاس اخبار آن در سطح جامعه، فاصله گرفتن از فرهنگ معنوی، تهی شدن اخلاق از ارزشهای واقعی، ویژه خواری، عمیق شدن فاصله ها و شکافهای فرهنگی عدم توجه به راهنمائی های دلسوزان واقعی در جهت هجوم ناتوی فرهنگی و مهمتر از همه افزایش توقعات و خواسته های جوانان که تجلی آنرا در انتخاب پوشش، آرایش و پیرایش می بینییم، است.

آنچه در زیر می خوانید نظر این آسیب شناس می باشد:
با نام شادی و نشاط فرهنگ و معنویت را از جامعه جوان می گیرند

امروزه بحث کاهش نشاط اجتماعی و کمبود شادی بعنوان یکی از دلایل افزایش خشونت مطرح می شود. البته در این آشفته بازار کارشناسی، از آنجا که علوم اجتماعی فاقد متولی می باشد هر کس به خود اجازه می دهد در جایگاه کارشناس، عقاید درست یا غلط خود را در رسانه ها جاری سازد.

کمبود امنیت، ضعف نظارت، گران شدن سکه و ازدحام در مترو دلایلی هستند که برای افزایش خشونت در جامعه مطرح می شوند نه ممانعت از لودگی و آب بازی که برخی آنرا عامل افزایش اضطراب اجتماعی می دانند. ارتباط این دو موضوع بیشتر جنبه لطیفه اجتماعی دارد.

جوانان و نوجوانانی که با لباسهای نه چندان گران قیمت، با الک دولک فوتبال و ورزش های گروهی، شرکت در جمع های خانوادگی و فامیلی اوقات فراغت خود را پر می کردند، تنها 10 درصد خشونت های نسل فعلی را بروز می دادند.

تماشاچیان بعد از تماشای فوتبال به جان یکدیگر می افتند و نماد خرابکاری اجتماعی را به نمایش می گذارند، این چه ربطی به نشاط دارد؟ ماهواره ها با نمایش انواع فیلملها و سریالهای مملو از صحنه های خشونت، مکمل بازیهای رایا نه ای سراسر ناهنجاری می گردند.سینماگران به بهانه شادی و خنده،  ذائقه فرهنگی و هنری جامعه بویژه جوانان را ویران می کنند. انواع عبارات سخیف و الفاظ ویژه لمپن ها در فیلمهای سینما بکار می روند و در صورت انتقاد شادی و نشاط بهانه می شود.با آوردن چهره های گیشه پسند به فیلمها و اموری که قبلا گفته شده، توجهی به رشد فرهنگی و بالندگی فکری نمی کنند.

به راستی آیا این همه خشونت، افسردگی، اضطراب، اعتیاد و خودکشی فقط به دلیل کمبود شادی است؟

فاصله گرفتن از فرهنگ معنوی تهی شدن اخلاق از ارزشهای واقعی، ویژه خواری، عمیق شدن فاصله ها و شکافهای فرهنگی عدم توجه به راهنمائی های دلسوزان واقعی در جهت هجوم ناتوی فرهنگی و مهمتر از همه افزایش توقعات و خواسته های جوانان که تجلی آنرا در انتخاب پوشش، آرایش و پیرایش می بینییم دلایل افزایش خشونت و اضطراب و افسردگی است.

وقتی در جامعه موضوع سه هزار میلیارد تومان اختلاس آشکار می گردد با کدام آب بازی، بادکنک بازی و بادبادک بازی و فیلمهای مملو از لودگی می توان اضطراب و دلهره ناشی از این فساد را التیام بخشید؟ با این پول چند جوان می توانند از دست اهریمن بیکاری و اعتیاد نجات یابند؟.

چرا به جای حل مساله صورت آنرا پاک می کنیم و می خواهیم با مقیاس های من درآوردی و فلسفه های دشمن پسند آسمان را به ریسمان ببافیم به جای آنکه جامعه و جوانان را بسوی معنویت، اخلاق، اندیشه های دینی و باورهای ارزشی هدایت نمائیم.

سرمایه اجتماعی بعنوان یکی از مفاهیم نوین در علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می باشد. در بررسی مفهومی از این عبارت، به اعتماد اجتماعی، مشارکت، آگاهی و ایمان بعنوان چهار اصل پایه ای سرمایه اجتماعی برخورد می کنیم.

اعتماد اجتماعی ضروری ترین اصل در برقراری تعامل خلاق بین مردم با یکدیگر، مردم با دولت و دولت با مردم است که نقطه آغاز مشارکت اجتماعی می گردد.با کم رنگ شدن و فقدان اعتماد اجتماعی مشارکت کم کم رنگ می بازد.

در جامعه ما به علت وجود ایمان در مبانی سرمایه اجتماعی بسیاری از وقایع اتفاق نمی افتند و یا بطور ضعیف خود نمایی می کنند.مظهر ایمان، رهبری جامعه می باشد. وجود و هدایت ایشان ضمن دلگرمی مردم آنها را به مشارکت ترغیب می کند اما وقوع برخی از حوادث باعث کاهش اعتماد اجتماعی می گردد که در صورت آگاهای دادن به جامعه می توان از کاستی های آن جلوگیری کنیم.

بیان واقعیت ها به مردم، عذرخواهی از وقوع اینگونه حوادث، محاکمه و مجازات و معرفی کلیه عوامل ریز و درشت در آن می تواند از سقوط اعتماد اجتماعی جلوگیری کند.کم رنگ شدن اعتماد به نظام اجرا و در این حادثه تلخ به سیستم بانکی، باعث کاستی های اقتصادی در جامعه می گردد.

بدون ترس از تمسخر یا تبلیغات منفی دشمنان عوامل این فاجعه اخلاقی باید مجازات گردند و از آنجا که اضطراب و دلهره اجتماعی در اینگونه مواقع با روند سعودی افزایش می یابد، برای بازگرداندن امنیت فکری و به دنبال آن تقویت اعتماد اجتماعی و درمان دلهره و اضطراب جامعه باید واقعیت ها به افکار عمومی بیان گشته و از تکرار آن بطور جدی ممانعت بعمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha