سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: وزارت بهداشت تاکنون گزارش رسمی از شیوع و مرگ ناشی از وبا در کشور ارائه نکرده و نمایندگان مجلس هم اخبار را از رسانه‌ها میگیرند اما تقریباً تمام سبزیکاریهای اطراف شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج و مشهد با فاضلاب خام آبیاری میشود که عامل شیوع وبا در فصول تابستان و پاییز است.

امیر حسین قاضی زاده در گفت و گو با فارس در پاسخ به اینکه آیا تاکنون وزارت بهداشت گزارش رسمی از میزان شیوع و مرگ و میر ناشی از بیماری وبا به مجلس ارائه کرده است، گفت: تاکنون بنده گزارش رسمی این مسئله را از وزارت بهداشت ندیده ایم و فکر نمی‌کنیم چنین گزارشی به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه شده باشد زیرا اعضای این کمیسیون هم اخبار شیوع این بیماری را از رسانه‌ها دریافت می‌کنند، اگر هم چنین گزارشی ارائه شده باشد تاکنون در کمیسیون بهداشت قرائت نشده است.

وی ادامه داد: البته بیماری وبا یا التور یک بیماری بومی در کشور است که تقریباً هر سال در فصل تابستان و اوایل پاییز شیوع نسبی پیدا می‌کند معمولاً هم عامل ورود باکتری این بیماری را اتباع خارجی به کشور می‌آورند و آبیاری سبزیکاری‌ها با فاضلاب عامل شیوع و گسترش بیماری است.

وی گفت: در مورد میزان سبزیکاری‌ها و مزارعی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند نیز گزارش رسمی در مجلس نداریم اما تقریباً تمام سبزیکاری‌های اطراف شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج و مشهد با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند که منشأ آلودگی هستند.

قاضی زاده اضافه کرد: مسئول ساماندهی آب مزارع وزارت نیرو است و وزارت بهداشت نیز به عنوان متولی بهداشت جامعه باید در بهبود این موضوع تا اصلاح آن نظارت کند اما متأسفانه به علل مختلف از جمله کمبود منابع و نیرو این مسئله هنوز حل نشده است و اعتبار کافی برای اصلاح آبیاری این مزارع اختصاص نیافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha