دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 33345
سلامت نیوز: یک متخصص ایمونولوژی گفت: سیستم ایمنی بدن هر جسم خارجی را دفع می‌کند اما 20 تا 30 درصد سقط‌جنین‌ها به علت نقص در سیستم ایمنی رخ میدهد.

محمد جدی تهرانی در گفت‌‌وگو با فارس در مورد دلایل سقط مکرر جنین در مادران اظهار داشت: در جریان سقط مکرر دو گروه مراجعه می‌کنند یک گروه خانم‌هایی هستند که به طور مکرر زیر هفته بیست و سه سقط پشت سر هم داشته‌اند و گروه دیگر زنانی هستند که درمان ناباروری برای آنها انجام می‌شود  که به طور مکرر پاسخ منفی می‌شود و به قولی جنین را دفع می‌کنند که این دو گروه را تحت عنوان سقط مکرر بررسی می‌کنیم.

جدی تهرانی اضافه کرد: عوامل مختلف در جریان سقط مکرر دخیل هستند که ساختار رحم، عوامل هورمونی، عوامل عفونی، عوامل مربوط به مشکلات انعقادی که به آن ترومبوفیلا اطلاق می‌شود از این عوامل هستند.

این متخصص سقط مکرر جنین گفت: یکسری هم عوامل ایمونولوژیک است که دخالت سیستم ایمنی در رابطه با سقط را بررسی می‌کند. وظیفه سیستم ایمنی دفع تمام عوامل خارجی از بدن است، این عوامل میکروبی شامل ویروس، باکتری و انگل و انواع عوامل میکروبی که از بیرون وارد بدن می‌شود.

وی گفت: چون نیمی از جنین مربوط به پدر است عملاً جنین برای مادر عامل و جسم خارجی و غریبه محسوب می‌شود پس به طور کلی سیستم ایمنی بدن باید جنین را شناسایی کند ولی در بارداری‌های طبیعی این اتفاق نمی‌افتد چرا که سیستم ایمنی نمی‌تواند جنین را شناسایی کند.

این متخصص ایمونولوژی با اشاره به اینکه در برخی موارد پاسخ‌هایی در سیستم‌های ایمنی مادر ایجاد می‌شود که باعث شکسته شدن این حریم و شناسایی جنین می‌شود افزود: سیستم ایمنی در صورت وجود نقص یکسری فاکتورها می‌تواند جنین را شناسایی کرده و در نهایت جنین سقط می‌شود که 20 تا 30 درصد سقط‌ها به دلایل ایمونولوژیک است.
 
وی افزود: ما عوامل ایمونولوژیک (ایمنی بدن) را بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم چه فاکتورهایی در سقط  ناشی از سیستم ایمنی دخالت دارند.

جدی تهرانی افزود: همچنین خود ایمنی مشکلی در سیستم ایمنی مادران باردار است که طی آن سیستم ایمنی بدن علیه عوامل مختلف واکنش نشان می‌دهد و پروتئینی تحت عنوان اتو آنتی بادی می‌سازد که می‌تواند با عوامل بدن وارد واکنش شده و شرایطی در بدن زن باردار ایجاد کند که سبب دفع جنین شود.
 
عضو هیئت علمی مرکز ناباروری ابن سینا افزود: جنین یا به دلیل پاسخ‌های ایمونولوژیکی دفع می‌شود یا سلول‌های ایمنی هستند که گسترش پیدا می‌کنند که به طور طبیعی برای مادر مشکل‌زا نیست اما در شرایط حاملگی می‌توانند به جنین حمله کنند و جنین را دفع کنند.

وی اضافه کرد: در این موارد مسائل ژنتیکی و ایمونولوژی را در زوج بررسی می‌کنیم و طی آزمایش مشکل را بررسی می‌کنیم و پیشنهاد درمانی را به متخصص زنان برای پیگیری بعدی می‌دهیم.

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha