دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 33348
سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: میانگین مصرف نوشابه در ایران 4 برابر میانگین جهانی است. سرانه مصرف نوشابه در جهان 10 تا 12 لیتر است ولی هر ایرانی سالانه حدود 40 تا 42 لیتر نوشابه مصرف می‌کنند.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در یک لیوان نوشابه که حدود 280 تا 300 میلی‌گرم 12 درصد قند دارد و در ماءالشعیر قند موجود حدود 0.4 درصد است.نوشیدن یک لیوان نوشابه حدود 75 تا 150 کیلوکالری انرژی وارد بدن می‌کند و زمینه ابتلاء افراد را به دیابت و فشار خون افزایش می‌دهد.

صفوی افزود: مصرف نوشابه موجب اختلالات خواب و کاهش آرامش افراد می‌شود، همچنین موجب بروز بیماریهای گوارشی و سوء هاضمه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: بروز بیماری‌های گوارشی و سوء هاضمه نیز با مصرف نوشابه افزایش پیدا می‌کند و مصرف نوشابه تعادل بدن را از بین می‌برد و موجب اختلالات خواب و آرامش افراد می‌شود.

وی گفت: همچنین اسید سیتریک موجود در نوشابه از جذب عناصر ارزشمند مانند آهن و کلسیم جلوگیری می‌کند.

صفوی بیان داشت: قند موجود در نوشابه به سلول‌های لوزالمعده فشار وارد می‌کند و بروز دیابت را افزایش می‌دهد. 82 درصد از افراد ایرانی در یک ماه بیش از یک لیوان نوشابه مصرف می‌کنند و با مصرف نوشابه یون‌های کلسیم از استخوان‌ جدا می‌شود و مشکلات استخوانی را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: نوشابه سرشار از اسیدها و قندها است و خرابی دندان‌ها نیز یکی از مشکلاتی است که با مصرف نوشابه افزایش پیدا می‌کند البته نوشابه‌های گازدار سختی مینای دندان‌های شیری را کاهش می‌دهد. البته می‌توان گفت که دوغ‌های گازدار نیز مینای دندان‌های شیری را تخریب می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نوشابه‌های انرژی‌زا نیز به دلیل خاصیت بافری بودن آنها موجب ساییدگی مینای دندان می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha