سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص اطفال گفت: به والدینی که فرزندان خردسالشان به مهد کودک می‌روند، توصیه می‌شود تا فرزندان خود را در مقابل بیماری آنفلوانزا واکسینه کنند چرا که این بیماری برای گروه‌ سنی خردسالان خطرناک است.

عبدالرضا استقامتی، فوق تخصص اطفال در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بازگشایی مدارس، پاییز را فصل انتقال عفونت‌های تنفسی و گوارشی دانست و گفت: توصیه مهم پزشکان به خانواده‌ها این است که اگر احساس می‌کنند فرزندانشان به عفونت‌های تنفسی و گوارشی مبتلا شده‌اند، ضمن رعایت اصول بهداشتی، تا پایان دوره نقاهت آنها را به مدرسه نفرستند، به خصوص در عفونت‌های تنفسی که از طریق تماس با قطرات و ذرات تنفسی در هنگام سرفه و عطسه منتقل می‌شود.

وی نقش خانواده‌ها را در آموزش‌های بهداشتی به فرزندانشان مهم ارزیابی کرد و افزود: شست و شوی مکرر دست‌ها به کنترل این عفونت‌ها کمک می‌کند همچنین استفاده از ماسک، داشتن دستمال کاغذی فردی، دفع دستمال‌های کاغذی در ظروف زباله‌ در بسته و قرض ندادن وسایل شخصی به افراد دیگر به جلوگیری از انتقال بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عفونت‌های گوارشی اظهار داشت: باید به کودکان آموزش دهیم که از دستفروشان مواد غذایی خریداری نکنند و از مواد غذایی بسته‌‌بندی شده استفاده کنند البته بهتر است آنها تغذیه خود را از منزل به همراه خود بیاورند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان بهتر است که از صابون مایع یا ژل ضدعفونی‌کننده دست، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و دست زدن به میزها و نیمکت‌های مدارس استفاده کنند؛ این مراقبت‌ها کمک می‌کند تا عفونت‌های گوارشی و تنفسی که فصل آن آغاز شده است، کمتر دانش‌آموزان را در مدارس بیمار کند.

استقامتی تأکید کرد: به والدین، خصوصاً آنهایی که فرزندان خردسالشان به مهدهای‌کودک می‌روند، توصیه می‌شود تا فرزندان خود را در مقابل بیماری آنفلوانزا واکسینه کنند؛‌ استفاده از واکسن آنفلوانزا کمک می‌کند تا این بیماری و عفونت‌های شبیه به آن در اطفال ایجاد نشود اما این موضوع هیچ تأثیری در پیشگیری از سرماخوردگی کودکان ندارد.

وی گفت: آنفلوانزا برای گروه‌های سنی پایین خطرناک است، به خصوص آن دسته از اطفال که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و بیماری کلیوی مزمن دارند و کسانی که مجبورند از ترکیبات آسپیرین برای درمان استفاده کنند؛ بهتر است واکسن آنفلوانزا دریافت کنند تا مانع از بروز بیماری در این گروه‌ خاص شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره واکسن‌های موجود در داروخانه‌ها نیز گفت: واکسن‌های آنفلوانزای متعددی در کشور موجود است و همه آنها توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کنترل می‌شود؛ واکسن‌هایی که مجوز توزیع دارند برای مصرف مشکلی ندارند اما بهترین واکسن، واکسن‌های نسل چهارم است که ضمن ایمنی‌بخشی بیشتر، کمترین عارضه را برای مصرف کننده دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha