دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 33353
سلامت نیوز: ساده‌ترین روش انتقال صحیح اعضای قطع شده برای پیوند در حین حوادث حوادث تشریح می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در طی سال‌های اخیر تجربیات در جراحی میکروسکوپی و پیوند عضو قطع شده به قدری افزایش یافته که امروزه حتی قطع بند انتهایی انگشتان را نیز جزء مواردی می‌دانند که انجام پیوند در آن قابل قبول است. اما برای انتقال درست اعضای قطع شده در حوادث نقش مهمی در موفقیت پیوند دارد که آگاهی عمومی مردم از این موضوع بسیار اهمیت دارد.

به همین منظور با مسعود یاوری، جراح دست و میکروسکوپی و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفت و گو پرداختیم.

یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: پیوند عضو قطع شده به شرایط خاصی نیاز دارد برای مثال مکانیسم ضایعه، سن بیمار، فاصله زمانی بین قطع شدن عضو و برقراری جریان خون مجدد، وجود تیم جراحی پیوند مجرب، وسایل جراحی ریز مناسب، میکروسکوپ مناسب، حتی صندلی مناسب و نحوه انتقال عضو قطع شده همگی از عواملی هستند که در نتیجه نهایی عمل جراحی پیوند موثر هستند.

* نحوه انتقال عضو قطع شده تأثیر گذار در نتیجه نهایی پیوند

یاوری بیان داشت: علیرغم اینکه وجود تیم پیوند مجرب مهمترین فاکتور در موفقیت عمل جراحی پیوند است اما انتخاب بیمار و نیز نحوه انتقال عضو قطع شده نیز از موارد بسیار تأثیر گذار در نتیجه نهایی پیوند است.

وی ادامه داد: بیماران مناسب برای انجام این نوع پیوندها از قبیل قطع شست، قطع چند انگشت، قطع از ناحیه مچ است همچنین در بچه‌ها با هر میزان قطع انگشت یا دست، قطع از ناحیه ساعد، قطع از ناحیه آرنج یا بالاتر از آن و در مورد پیوند انگشت در افراد بالغ نیز چنانچه محل قطع انتهایی تر به محل چسبندگی تاندون‌های خم کننده سطحی
FDS باشد مناسب پیوند خواهد بود.

* برخی مواقع قطع شدگی‌ اندام‌ها را نباید پیوند کرد

یاوری تصریح کرد: در این راستا عضو قطعی که له شده باشد، عضو قطعی که در چند سطح باشد (چندتیکه)، بیمار دارای آسیب‌های همراه (دارای مصدومیت های متعدد)، فرد بیمار دارای بیماری زمینه‌ای باشد، وجود گرفتگی عروق توسط چربی در بیمار، افراد دارای اختلالات روانپزشکی‌ یا در افراد بالای 70 سال و در نهایت وقتی فاصله زمانی بین قطع عضو تا عمل جراحی پیوند طولانی باشد نباید پیوند در مورد این افراد صورت پذیرد.

وی بیان داشت: همچنین وقتی تنها قطع یک انگشت در افراد بالغ داریم که محل قطع شده ابتدائی تر به محل چسبندگی تاندون‌های خم کننده سطحی (FDS) باشد به خصوص وقتی این انگشت کوچک باشد نباید پیوند صورت پذیرد.

یاوری ادامه داد: نحوه انتقال عضو قطع شده از موارد بسیار تأثیر گذار در نتیجه نهایی است که در این فاکتور بسیار مهم علاوه بر مرکز ارجاع دهنده، خود بیمار و همراهان او نیز با داشتن آگاهی لازم و انتقال صحیح می‌توانند به بیمار کمک بسزایی کنند.

* روش صحیح انتقال اعضای قطع شده برای پیوند را بیاموزیم

وی افزود: برای این منظور اگر چه روش‌های متفاوتی برای نحوه انتقال عضو قطع شده ذکر شده است ولی ساده‌ترین و عملی‌ترین روش انتقال عضو قطع شده برای پیوند این است که در گام نخست باید ابتدا یک گاز استریل را با سرم فیزیولوژیک خیس و مرطوب کنیم و در صورت عدم دسترسی به گاز و سرم می‌توان از دستمال تمیز و آب استفاده کرد.

یاوری گفت: سپس عضو قطع شده را در داخل گاز مرطوب شده باید بپیچیم و عضو قطع شده و گاز استریل را با هم به داخل یک دستکش یا یک پلاستیک داخل می‌کنیم و هوای داخل دستکش را تخلیه می‌کنیم و دهانه دستکش را گره می‌زنیم و سرانجام یک کیسه پلاستیک یخ و آب تهیه کرده و مجموعه دستکش، گاز و عضو قطع شده را به داخل کیسه حاوی آب و یخ می‌اندازیم و باید روی کیسه اسم انگشت یا عضو مربوطه فرد نوشته شود و آن را به داخل یک‌ یخدان قرار داده و به سرعت به مرکز پیوند انتقال دهیم.

وی خاطرنشان کرد: انتقال صحیح عضو قطع شده کمک بسیار مهمی است که بیمار یا همراهان بیمار می‌توانند در این زمینه ایفاء کنند که باید در سریعترین و کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.

وی اضافه کرد: مردم باید آگاه باشند که با این روش می‌توان تمام اعضای قطع شده از جمله دست، پا و دیگر اندام‌ها را به صورت صحیح برای پیوند انتقال داد ولی باید این مسئله را در نظر داشت که هر چه اندام‌ قطع شده بزرگتر باشند اندام مربوطه زودتر فاسد می‌شود که در این زمینه باید سرعت انتقال عضو قطع شده برای پیوند افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha