دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 33356
سلامت نیوز: دکتر رضا ملایری گفت: هدف از درمان پذیری سرطان، کاهش شدت علایم بیماری و بهبودی کیفیت زندگی بیماران و افزایش طول عمر آنها است.

وی در ادامه افزود: بیماران سرطانی برای پیگیری بیماری و جلوگیری از افزایش روند سرطان باید با چند پزشک فوق تخصص انکولوژی مشورت کنند.

این فوق تخصص آنکولوژی با تاکید بر اینکه با درمان های دارویی می توان کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشید، گفت: هر پزشک می تواند با استفاده از تجربیات شخصی خود، درمان مناسبی را با توجه به شرایط بیمار در نظر بگیرد. بنابراین هیچگاه نمی توان پیشرفت سرطان را پیش بینی کرد. بلکه با تدابیر درمانی خاص، می توان طول عمر و کیفیت زندگی وی را افزایش داد.

*مدیریت سرطان با چه پزشکی است

ملایری با اشاره به اینکه سرفه و تنگی نفس از شکایات این بیماران است، گفت: در برخی از انواع سرطان که بیماری به ارگان های دیگر بدن همچون کبد گسترش می یابد. بیماران تصور می کنند باید به فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنند، در حالیکه همواره مدیریت سرطان با پزشک آنکولوژیست است.

وی با تاکید بر اهمیت طرح بیماری در کمیسیون پزشکی افزود:‌ باید مشکلات بیمار سرطانی با متخصصان رشته های مختلف مطرح شود تا بهترین درمان به بیمار پیشنهاد شود.

*افزایش طول عمر در بیماران سرطانی

ملایری تصریح کرد: نباید هیچ بیماری سرطانی را جواب کرد. بلکه باید دانست همه سرطان ها درمان پذیر هستند، ‌البته این به معنای بهبودی کامل سرطان نیست، بلکه هدف از درمان سرطان، بهبود کیفیت زندگی بیمار از طریق کاهش شدت علایمی مانند درد و سرفه است.

وی در ادامه به افزایش طول عمر بیماران سرطانی اشاره کرد و با استفاده به مطالعات انجام شده گفت: ‌براساس نظرسنجی های انجام شده از بیماران سرطانی مشاهده شده است افزایش طول عمر حتی به مدت یک روز برای این بیماران ارزشمند است؛ بنابراین اطرافیان نباید نظر خود را به بیمار تحمیل کنند، بلکه براساس نظر پزشک باید از بیمار حمایت کنند تا بیمار با انجام مراحل مختلف درمانی، شانس افزایش طول عمر همراه با کاهش علایم بیماری را تجربه کند.

*افزایش امید به زندگی

ملایری ادامه داد: در سراسر جهان تعداد بیشماری از بیماران سرطانی با پیگیری به موقع موفق شده اند سالیان زیادی زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بیماران سرطانی، تجربیات خود را در اختیار بیماران دیگر قرار دهند، می توانند امید به زندگی را در بیماران سرطانی که در مراحل اول درمان هستند، افزایش دهند.

ملایری با ابراز تاسف از اینکه در جامعه بیماری سرطان معادل با مرگ شناخته شده است، گفت: از نظر علمی از هر 3 نفر، یک نفر شانس ابتلا به سرطان را دارد ولی متاسفانه در جامعه فردی که مبتلا به سرطان می شود، مردم تصور می کنند مجازات گناهان خود را دیده و این امر سبب می شود افراد بیماری خود را از یکدیگر پنهان کنند، در حالیکه اگر فرد سرطانی، پس از بهبودی مشکلات خود را مطرح کند می تواند راهگشای مشکلات بیماران دیگر باشد.

*ابتلا به سرطان ترس ندارد

ملایری با بیان اینکه آمار مبتلایان به سرطان در تمامی جوامع از جمله کشور ما بسیار بالاست، گفت: باید ترس به بیماری سرطان از مردم گرفته شود تا با اطلاع رسانی و افزایش اگاهی برخورد مناسبی با بیماری شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت جدی بیماران سرطانی در ابعاد اجتماعی افزود: در صورتی که بیماران پس از بهبودی بتوانند در شغل خود فعالیت داشته باشند، این امر کمک به افزایش روحیه این بیماران خواهد کرد.

*حمایت از بیماران سرطانی را جدی بگیریم

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی با اشاره به اینکه بسیاری از اعمال جراحی در بیماران سرطانی در بیمارستان های دولتی انجام نمی شود، گفت: اغلب جراحی در بیمارستان های خصوصی و با هزینه های سنگین که پرداخت آن از توان بیمار خارج است، انجام می شود.

وی در ادامه افزود: گاه قبل از انجام اعمال جراحی با پزشک تماس گرفته می شود و طول عمر بیمار پرسیده می شود تا در صورت شانس بالای زنده ماندن جراحی انجام شود.

ملایری تصریح کرد: هرگز نباید از درمان بیماران دست کشید چه بسا بیمارانی که حتی با شانس کم برای ادامه زندگی به درمان جواب خوبی داده و زندگی دوباره را تجربه کرده اند.

*داروهای جدید و افزایش طول عمر بیماران سرطانی

ملایری گفت: درمان نوعی سرطان خون که تا چند سال پیش امکانپذیر نبود با استفاده از قرص جدید، متحول‌ شده و مشابه این تحول در سایر انواع سرطان صورت گرفته است.

وی یادآور شد: با پیشرفت های علمی، روز به روز امکان بهبودی بیماران افزایش یافته، در کشور ما نیز همگام با سایر نقاط جهان با استفاده از داروهای جدید درمان سرطان متحول شده و مردم نیز نباید ناامید باشند.

* باورهای غلط در مورد سرطان

ملایری در پاسخ به این سوال که مردم تصور می کنند چاقوی جراحی سبب پیشرفت سرطان می شود، گفت: این باور پایه و اساس علمی ندارد، بلکه بیماران می توانند با مشورت با پزشکان سرطان به بهترین درمان دست یابند.

وی افزود: هرگز عمل جراحی سبب بدتر شدن بیماری سرطان نمی شود ولی بیماران نباید با عجله و بدون مشاوره با چند پزشک در عمل تعجیل کنند. اگر چه بهتر است درمان زودتر شروع شود ولی چند روز فاصله برای مشاوره تاثیر زیادی در بدتر شدن بیماران ندارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • گلاریس ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    38 0
    سلام عموی من سرطان کلیه داره که به کبدش هم سرایت کرده. خودش خیلی امیدواره ولی دکترا عملش نمیکنن به همراهاش گفتن زنده نمیمونه. حداقل تلاششونم نمیکنن.. هیچ امیدی بهش نمیدن... رهاش کردن میگن بهش سرم و خون بزنید تا وقتی که وقته مرگش برسه همش 37 سالشه اخه این چه دکتریه چه مملکتیه چه حمایتیه...خواهشا این مطالبو برای همکاران پزشک بزارید..بیمارستان خصوصی هم گفته فقط 15 میلیون میگیره کلیه رو دربیاره دیگه به کبد کار نداره باید بره شیراز... ای که دستت میرسد کاری بکن....