سلامت نیوز: تشنج، نارسایی کلیه، بیهوشی و مرگ از عوارض ناشی از سوء مصرف و خودسرانه داروی ترامادول است .

به گزارش سلامت نیوز عضو مرکز تحقیقات سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه داروی ترامادول یک مسکن شبه تریاکی است و تنها با تجویز و دستور پزشک برای بیماری های خاص تجویز می شود، اظهار داشت: استفاده خودسرانه از این دارو بدون توجه به دوزهای مصرفی موجب عوارض جسمی و همچنین وابستگی می شود.

رضا افشاری با اشاره به این که سالانه بین 50 تا 180 مورد بستری ناشی از مسمومیت با داروی ترامادول در این مرکز تحقیقات سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش می شود، افزود: توزیع داروی ترامادول بدون تجویز پزشک در داروخانه ها خلاف قانون بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس قانون و سیستم کنترلی وزارت بهداشت تحویل داروی ترامادول بدون نسخه شش ماه حبس و تجویز بدون علت ترامادول شش روز حبس را به همراه خواهد داشت.

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: ترامادول به واسطه خواص مسکنی زیاد باید همانند داروی مورفین زیر پوشش مقررات تحت کنترل قرار گیرد .

عضو مرکز تحقیقات سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مسمومیت با مواد غیر قانونی، مسمومیت با داروهای موثر بر اعصاب مرکزی همچون خواب آورها و ضد افسردگی ها، مسمومیت با دی اکسید کربن، مواد شوینده و سم کش و حشره کش ها و مسمومیت های طبیعی از جمله گزیدگی را از جمله شایعترین علل مسمومیت های منجر به بستری در استان خراسان رضوی برشمرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha