سلامت نیوز : انتقال فشارهای روانی متاثر از رفتارهای پرخاشگرانه و مشاجره والدین با یكدیگر به كودكانشان، سبب بروز ریشه های اصلی ترس و حس دلواپسی در كودكانشان می شود.
محمدرضا كوشش، روانشناس كودك در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران، افزود: ترس و اضطراب اولین ریشه های بروز انواع مختلف ناراحتی های روانی در دوران نوجوانی و جوانی است كه می توان گفت این دو مهمترین منشاء بروز تمام ناهنجاری های روحی و كاهش اعتماد به نفس بخصوص در سنین نوجوانی و جوانی و نهادینه شدن آنها در فرد محسوب می شوند.

وی با بیان اینكه كودكان از همان ابتدای كودكی و بخصوص زیر 3 یا 4 سالگی قادر به درك احساسات روحی از سوی والدینشان بخصوص حس مهربانی، بدرفتاری و محبت هستند، تاكید كرد: همه رفتارهای والدین دقیقا همانند یك خاطره در حافظه كودكان نوپا كه آماده به درك جهان می شوند، ضبط می شود و كودك براساس این برخوردها و تنش ها، الگوهای رفتاری را در ناخودآگاه خود، شكل می دهد.

محمدرضا كوشش اظهار داشت: اغلب والدین براین باورند كه كودك نوپایشان قادر به درك احساسات و رفتارها نیست و این امر، سبب شده تا والدین نسبت به مشاجره ها، نوع برخوردشان با اطرافیان و یا لحن كلامشان در برابر چشمان فرزندشان بی تفاوت باشند، در حالیكه نمی دانند كودك هر لحظه در حال یادگیری و درك محیط اطراف و كپی برداری ذهنی از رفتارها است.

وی با اشاره به این مطلب كه كودكان باید در هر سنی بازی و آموزش را داشته باشند و والدین باید به این مقوله توجه خاصی كنند، تصریح كرد: چون كودكان هر لحظه در حال یادگیری اند، بنابراین با بی توجهی فشارهای روانی خود را از طریق بی محلی، پرخاشگری، پس زدن و یا عصبانی شدن به فرزندانشان منتقل كنند، زیرا در این زمان كودك نیازمند تفریح، بازی و یادگیری درست است و در غیر این صورت این امر می تواند سبب بروز حس دلواپسی و ترس در او شود.

این روانشناس كودك، ایجاد فضای ارتباطی مناسب بین والد و كودك، كنترل فشارهای روانی والدین و جلوگیری از انتقال ترسها و هیجان ها به كودكان را از مهمترین راهكارهای جلوگیری از ایجاد ترس، دلواپسی و كاهش اعتماد به نفس در كودكان، از همان سنین كودكی برشمرد.

وی همچنین در زمینه نحوه برقراری ارتباط كودك با محیط اطراف نیز، گفت: در برخی از موارد، كودكان نمی توانند با دیگران ارتباط دوستانه ای برقرار كنند كه این امر بیشتر به محدود كردن وی در برقراری ارتباطات توسط والدینشان بر می گردد و در این حالت والدین باید نحوه آشنایی و دوستیابی و چگونگی برقراری ارتباط با دیگران را حتی با یك لبخند ساده به كودكانشان یاد بدهند و این عمل سبب ایجاد حس جرات مندی و ارتقای اعتماد به نفس در كودكان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha