سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 33378
سلامت نیوز: اکثر کودکان ایرانی به علت تغذیه نامناسب شکم‌های سیر ولی سلول‌های گرسنه‌ دارند و دچار چاقی و اضافه وزن میشوند.

ناصر کلانتری، متخصص تغذیه کودکان و نوزادان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: کودکان، منطق تحلیل مسائل را ندارند و تا سنین 10 تا 12 سال از تحلیل اطلاعات اطراف خود عاجز بوده و مصلحت خود را نمی‌دانند و این پدر و مادران آنها هستند که باید تغذیه صحیح را به کودکانشان آموزش دهند.

وی گفت: مصرف تنقلات بی‌ارزش برای کودکان بسیار مضر است چرا که مصرف بیش از حد این تنقلات کودک را از مصرف مواد مغذی محروم می‌کند و به همین دلیل پدر و مادرها باید الگوی غذایی مناسبی برای کودکان خود باشند.

این متخصص تغذیه کودکان و نوزادان اضافه کرد: به طور مثال اگر کودکی در 4 سالگی می‌خواهد از معبر یا خیابانی عبور کند، پدر و مادر نمی‌گذارند که این کودک به تنهایی این کار را انجام دهد و خطر را از همان لحظه احساس می‌کنند و سریع دست کودک خود را گرفته و به اجبار هم که شده خودشان کودک را از خیابان رد می‌کنند ولی همین پدران و مادران در مورد مصرف تنقلات بی‌ارزش به تمایلات کودک نگاه و توجه می‌کنند.

کلانتری با بیان اینکه مصرف تنقلات بی‌ارزش موجب بروز بیماری و سوءتغذیه در کودکان می‌شود، افزود: پدر و مادرها باید مصرف میوه و سبزی را در کودکان خود نهادینه کنند چرا که ایران، کشوری است که بروز سوءتغذیه در آن افزایش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: بعضی از کودکان ایرانی دارای کوتاهی قد، رشد ناکافی و لاغری مفرط هستند همچنین کودکان ایرانی دچار کمبود‌های غذایی هستند و از طرف دیگر بسیاری از کودکان ایرانی شکم‌های سیر ولی سلول‌های گرسنه‌ای دارند و دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

این متخصص تغذیه کودکان و نوزادان عنوان کرد: ایران جامعه‌ای در حال توسعه است که هم معضلات توسعه نیافتگی را دارد و هم معضلات توسعه یافتگی که به آن گذر اپیدمیولوژیک می‌گویند یعنی گرفتاری‌های جامعه ایرانی دوطرفه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha