سلامت نیوز: فوق تخصص تحقیقات بالینی گفت: تزریق سلول های بنیادی در محل مشخصی از ساختمان مغز كه با اختلالات خلقی مربوط است می تواند در درمان بسیاری از بیماری های مغزی از جمله پاركینسون، ‌آلزایمر، مالپیتل اسكروزیس موثر باشد.

دكتر مهدی اخبارده در گفت وگو با ایرنا افزود: تزریق سلول های بنیادی موضوعی جدید ، بسیار جالب و امیدوار كننده ای در درمان بیماری های مهلك مغزی است.

وی اضافه كرد: ارتباط بین مشكلات فیزیكی و شیمیایی بافت مغز و به ویژه نرون های مغزی ارتباط تنگاتنگی با مشكلات روحی و روانی و نهایتاً طیف متنوعی از رفتارهای اجتماعی از قبیل طرز برخورد با مشكلات زندگی، ازدواج، طلاق، مرگ خویشاوندان و حسادت وجود دارد.

وی با یادآوری اینكه مصرف داروهای ضد افسردگی عوارض جدی خود را دارد خاطر نشان كرد علت 50 درصد از شكست در درمان بیماران افسرده، توقف مصرف داروها به دلیل عوارض جانبی آنهاست.

دكتر اخبارده ادامه داد: 20درصد مصرف كنندگان نیز با وجود مصرف دارو، درمان نمی شوند. یعنی دارو در درمان آنان موثر نیست. عموماً این داروها در درمان اختلال روانی از نوع شدید تأثیری ندارند.

این متخصص تحقیقات بالینی اظهار داشت: هر چقدر قدرت تمایز و تقسیم این سلول ها بالا باشد به همان مقدار ریسك ابتلا به سرطان هم افزایش می یابدو بنابراین باید بیمار را از مزایا و منافع نوع سلول های بنیادی از نظر منشأ استخراج مطلع ساخت.

دكتر اخبارده توضیح داد: استفاده از سلول های جنینی از اشخاص دیگر كه مستلزم استفاده از داروهای سركوب كننده ایمنی است اگرچه میزان موفقیت در درمان را بالا می برد ولی ریسك های مربوط به خود را هم داردو استفاده از این داروها بطور متوسط 10 سال از عمر انسان را كاهش می دهد .

وی گفت: استفاده از سلول های بنیادی از فرد دیگر، باعث از بین رفتن قسمت زیادی از عملكرد هورمون تلومراز است كه در غیاب قدرت ایمنی بدن، كاركرد خود در ترمیم تلومر در سلول ها را بشدت تمام از دست می دهد و سلول ها زودتر از زمان طبیعی خود پیر می شود و از بین می روند.

دكتر اخبارده ادامه داد: استفاده از سلول های بنیادی از خود فرد، مضرات فوق را ندارد. ولی احتمال موفقیت در درمان كم می شود و در صورت موفقیت انتقال و تثبیت سلول ها درمان نسبی است و بطور صدرصد نخواهد بود.

این فوق تخصص تحقیقات بالینی در پاسخ این سوال كه برای درمان بیماری های مغزی كدام روش را برای بیماران باید انتخاب كرد یادآور شد: یك نظریه نسبتاً قدیمی این فرضیه را بیان می كند كه با تزریق سلول های بنیادی به عروق نزدیك به بافت آسیب دیده عملاً این سلول ها به صورت خودكار و هوشمند بافت آسیب دیده را تشخیص می دهد و در محل مورد نظر شروع به تبدیل به سلول های تخصصی و تقسیم سلولی می كند.

وی گفت: یكی از مهم ترین قسمت ها در بحث درمان با سلول بنیادی، نحوه فعال ساختن ژن مربوط به تبدیل سلول بنیادی به نرون تخصصی مربوطه و نیز شناخت محل ژن در ساختمان كروموزم سلول بنیادی و قرار دادن سلول بنیادی در محل مشخص شده مرتبط با اختلالات خلقی در ساختمان مغز است.

دكتر اخبارده اظهار داشت: آنچه حائز اهمیت است این كه با تكمیل فناوری پزشكی، روش درمان با سلول های بنیادی می تواند در بسیاری از بیماری های مغزی از جمله پاركینسون، آلزایمر، مالپیتل اسكلروزیس هم مؤثر واقع شود.

فوق تخصص تحقیقات بالینی افزود: نشاط و آرامش روحی كه به بیماران در پایان این درمان به دست می آید ، به هیچ وجه قابل مقایسه با آرامش موقتی و كلی ناشی از مصرف داروهای ضدافسردگی نیست .

وی افزود: این تحقیق در دو گروه كه یكی مصرف دارو را طی چهار ماه و دیگری درمان با سلول های بنیادی را تجربه كرده بودند اجرا شد و نتیجه آن سالم، ارزان، اقتصادی، مؤثرتر بودن درمان با سلول های بنیادی را تایید كرد .در بررسی نحوه عملكرد مشكلات نرونی مغز در افراد نیز افق های بسیار حیرت انگیزی را نشان داد.
كه بسیار بسیار حیرت انگیز است، نشان داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha