یک متخصص بهداشت محیط گفت: یخ‌های دکه‌ای می‌توانند منتقل‌کننده آلودگی و میکروب وبا باشند چرا که یخ به سرعت آلودگی را به داخل خود می‌کشد.

یخ‌های دكه‌ای می‌توانند منتقل‌كننده وبا و آلودگی باشند
سلامت نیوز: یک متخصص بهداشت محیط گفت: یخ‌های دکه‌ای می‌توانند منتقل‌کننده آلودگی و میکروب وبا باشند چرا که یخ به سرعت آلودگی را به داخل خود می‌کشد.

احمد عامری در گفت‌وگو با فارس؛ اظهار داشت: آب به صورت مستقیم و از طریق آلودگی شبکه‌های آبرسانی می‌تواند وبا را منتقل کند که البته شبکه‌های آبرسانی کشور تحت کنترل است و گند‌زدایی می‌شود.

وی افزود: یکی از عواملی که می‌تواند وبا را منتقل کند یخ است که جلوی در مغازه‌ها به فروش می‌رسد. اشتباهی که رخ می‌دهد این است که مردم فکر می‌کنند اگر سطح یخ شسته شود تمام یخ تمیز می‌شود در حالی که یخ به سرعت آلودگی را به داخل خود می‌کشد.

عامری با بیان اینکه اگر بخواهیم یخ آلوده را تمیز کنیم باید تمام یخ را آب کنیم تصریح کرد: اگر مردم می‌خواهند از این نوع یخ‌ها استفاده کنند بهتر است حداقل آنها را داخل یک پلاستیک تمیز قرار دهند در کنار این پلاستیک پر از یخ، آب یا مواد غذایی قرار گیرد.

وی گفت: سبزیجات نیز می‌توانند از طریق آبیاری با فاضلاب‌های خام منتقل کننده وبا باشند که گفته می‌شود پس از خرید به آنها پرکلرین زده و از مایع ظرفشویی استفاده ‌شود اما باید در نظر داشت این موارد ممکن است سبزی را از نظر عوامل میکروبی پاک کند اما از نظر مواد معدنی مانند آرسنیک، جیوه که در فاضلاب‌ها وجود دارد نمی‌تواند این کار را انجام دهد چرا که این مواد معدنی در مغز سبزیجات غده‌ای مانند ترپچه و هویچ نفوذ پیدا می‌کند و دیگر نمی‌توان آن را با کلر از بین برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha