سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 33393
سلامت نیوز: ژنتیك پزشكی دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی به شناسایی تغییرات ژنتیكی ثانویه دخیل در بیماری سرطان خون پرومیلوسیتیك حاد پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، دكتر مرجان یغمایی كه این پژوهش را در قالب رساله دكترای تخصصی خوددر رشته ژنتیك پزشكی ارائه كرده است گفت: بیماری سرطان خون پرومیلوسیتیك حاد (APL) با جابه جایی كروموزومی (t(15;17 همراه است كه منجر به ایجاد پروتئین PML-RARA می شود.

بررسی مدلهای حیوانی نشان داده اند كه اگرچه در این بیماری وجود این پروتئین الحاقی ضروری است ولی به تنهایی برای توسعه بیماری كافی نیست.

وی در خصوص این طرح تحقیقاتی افزود: با مطالعه آرایه های بیماران و مدلهای حیوانی APL نواحی كروموزومی كه غالبا دچار حذف یا تكثیر می شوند انتخاب شدند. 11 ناحیه ژنی شامل TP53، cMYC ، CDKN2A، CDKN1B، RB1، RASA3، NF1، hTERT، ERG،ABCB1 و ناحیه ژنی بین PML و تلومر به عنوان كاندید انتخاب و پروبهای دست ساز با روش تكثیر مستقل از توالی ساخته شد. سپس روش هیبریداسیون فلورسانت در جا با این پروبها بر روی 23 بیمار APL مورد بررسی قرار گرفت.

یغمایی در تشریح یافته های این مطالعه گفت: در مجموع مطالعه بر روی بیماران نشان داد كه مسیر تكامل APL در هر گروه از بیماران متفاوت و ممكن است پیشرفت لوكمی (سرطان خون) تحت تاثیر كسب یا حذف ژنهایی باشد كه در مسیر ایجاد لوكمی، درمان و پیش آگهی بیماران نقش دارند . نتایج بررسی بر روی سلولهای NB4 نیز القا فعالیت ضد تكثیری آرسنیك در سلولهای NB4 را از طریق تغییرات سیتوژنتیك در ژنهای hTERT ،CDKN2A و CDKN1B نشان می دهد.

این پژوهش با راهنمایی دكتر حسین مزدرانی عضو هیات علمی دانشكده علوم پزشكی دانشگاه انجام شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha