سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 33397

وضعیت موی هر فرد در کودکی با دوران بعد تفاوت بسیاری دارد. مو در دوران کودکی زنده تر، براق تر، پرتر، کم رنگ تر است. این امر چند علت دارد.تغییرات مو را در سنین مختلف بررسی می کنیم.

سلامت نیوز :  وضعیت موی هر فرد در کودکی با دوران بعد تفاوت بسیاری دارد. مو در دوران کودکی زنده تر، براق تر، پرتر، کم رنگ تر است. این امر چند علت دارد. در این مطلب به نقل از «Prevention» تغییرات مو را در سنین مختلف بررسی می کنیم.

در سن کودکی رشد مو بیشتر است زیرا غدد چربی در اوج عملکرد خود قرار دارد و باعث براقی مو می شود. از آن جا که رنگ دانه مو هنوز در حال تیره شدن نیست، رنگ مو زنده است.

از مواد شیمیایی یا وسایل گرم کننده مانند اتوی مو نیز استفاده نمی شود که موها کدر یا شکننده باشد.

نوجوانی و دهه ۲۰: مو تغییر می کند و تارها زبرتر و شاید روند رشد کندتر شود. رنگ مو به مرور زمان تیره تر می شود و غدد چربی در بیشتر افراد به میزان زیادی فعال تر می شود. در این سن برای به دست آوردن آن چه برای موهای شما خوب است، آزمایش های مختلف با رنگ، شامپو و... شروع می شود.

دهه ۳۰ تا ۵۰:در این دوران میزان تولید چربی کنترل شده است و با نوع مویی که دارید کنار آمده اید. رنگ موها به تیره ترین رنگ رسیده و بزرگ ترین تفاوت، ظاهر شدن موهای سفید است. البته سفید شدن مو به ژن افراد بستگی دارد و دیر یا زود سفید شدن مو به سنی که موهای والدین سفید شده است، ارتباط دارد. سفید شدن مو یعنی این که پوست سر فاقد رنگ دانه است اما این به این معنی نیست که موها سالم نیست. نکته دیگری که خوب است بدانید این که اغلب موهای سفید کمی ظاهر فر خوردگی دارد. در دوران یائسگی تخمدان ها دیگر استروژن تولید نمی کند. اگر چه یائسگی ممکن است زودتر شروع شود اما اغلب در اواخر دهه ۴۰ و اواسط دهه ۵۰ خود را نشان می دهد. از آن جا که استروژن مانع ریزش مو می شود، نبود این هورمون باعث کم پشت شدن مو می شود.

دهه ۵۰ و بالا: تولید چربی به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند، مو خشک تر می شود و کمتر به شامپو و بیشتر به نرم کننده نیاز دارد. اغلب افراد با بالا رفتن سن با کم پشت شدن موها مواجه می شوند و اگر به طاسی مستعد باشند، در این سن شروع می شود. در این سن مو کمتر رشد می کند و بیشتر در مرحله استراحت است. با گذشت هر دهه از سن خود انتظار کاهش تدریجی در تولید چربی و افزایش تدریجی سفیدی موها و نازک شدن آن ها را داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha