سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 33399
سلامت نیوز: هرچند موج جدید بیماری وبا در کشورهای همسایه موجب شده تا برخی ار موارد ابتلا به این بیماری در کشور ما نیز گزارش شود اما به طور کلی با رعایت موارد بهداشتی این بیماری که در فصول گرم سال رواج آن افزایش می یابد تحت کنترل در آمده است. وبابیماری اسهالی مناطق گرمسیری (یا در فصول گرم مناطق دیگر) است كه توسط باكتریی به‌نام ویبریوكلرا ایجاد می‌شود که منحصراً انسان را مبتلا می کند و علائم آن ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده انسان ترشح می گردد.

انتقال بیماری از طریق دست های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و ملافه ها و لوازم آلوده، همچنین آب آلوده به مدفوع، سبزی و میوه های خام آلوده یا شسته شده با آب آلوده و یا غذای آلوده شده توسط دست یا مگس امکان پذیر است. این باکتری بر روی مخاط دستگاه گوارش انسان تأثیر گذاشته و دفع مایع را از راه مدفوع افزایش می دهد. وبای التور یک بیماری حاد اسهالی است که بیماران وبایی به‌طور مشخص دچار اسهال آبكی همراه با دهیدراتاسیون می‌شوند.

این بیماری به شدت مسری می باشد. ویژگی مشخص وبا آغاز ناگهانی اسهال جهنده بدون فشار و آبکی است که به دنبال آن استفراغ ، کم آب شدن سریع ، گرفتگی ماهیچه ها و کم شدن ادرار فرا می رسد. میزان کشندگی بیماری در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت بدن 30 الی40 درصد می باشد. وبا را می‌توان با مایع درمانی خوراكی یا تزریقی و جایگزینی الكترولیت‌ها به‌صورت موفق درمان كرد. معمولاً وبا از طریق آب یا غذای آلوده به مدفوع و یا حتی بزاق فرد آلوده منتقل می‌شود. آموزش مردم درباره غذا و آب سالم و شستشوی دستها پس از استفاده از توالت از بروز موارد جدید جلوگیری می‌كند.البته در کنار توجه به موارد بهداشتی استفاده از آبغوره و لیموترش در غذا، نیز میکروب وبا را از بین می‌برد.اما به طور کلی برای جلوگیری از انتشار بیماری وبا باید به چند نکته توجه جدی داشت.از دستکاری و بازی کردن اطفال با سبزیجات خام و میوه سالم سازی نشده جلوگیری کنید.

بعد از دست زدن به سبزیجات خام و میوه سالم سازی نشده، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید، رعایت اصول بهداشت فردی ضرورت کامل دارد، در مسافرت ها، برنامه های تفریحی و هنگام گردش در خارج شهر، آب آشامیدنی سالم و یا آب های بطری شده دارای مجوز بهداشتی همراه داشته باشید و یا اینکه چای و میوه جات آبدار مانند هندوانه را جایگزین آب نمایید، در صورت نداشتن آب سالم، از آب منابع نامطمئن نظیر آب رودخانه و … برای آشامیدن استفاده ننمایید و در صورت ضرورت استفاده از آب این منابع آن‌را به مدت حداقل یک دقیقه جوشانده و مصرف نمایید. از مصرف یخ هایی که رنگ شفاف نداشته و به صورت غیربهداشتی عرضه می‌شود خودداری نمایید. برای تهیه یخ خوراکی ازآب آشامیدنی سالم یا جوشیده سرد شده استفاده نمایید. همچنین در صورتی که از سلامت یخ مورداستفاده مطمئن نیستید بایستی حتماً آن‌را در پوشش بهداشتی و مناسب قرار داده و به‌منظور سرد نمودن آب و مواد غذایی به‌صورت غیرمستقیم از آن استفاده نمایید. جهت شنا کردن از استخرهایی که دارای مجوز بهداشتی هستند استفاده نمایید و از شنا کردن در آبهای آلوده پرهیز نمایید. در پارکها فقط از شیرهایی که مخصوص آب آشامیدنی است استفاده نمایید، مواد غذایی را از دسترس حشرات، جوندگان و حیواناتی مانند مرغ و جوجه دور نگهدارید.

همچنین در این موقع برای استفاده از سبزی ها نیز باید کاملا آنها را شستشو داد. برای پاکسازی سبزیها باید ابتدا میوه و سبزیجات را به خوبی پاک کرده و با آب سالم شستشو دهید تا گل و لای و مواد زاید آنها برطرف گردد.در یک ظرف 5 لیتری آب ریخته و به ازای هر لیتر آب 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی اضافه نموده و قدری به هم زده تا تمام میوه و سبزیجات در کفاب قرار گیرند و بعد از 5 دقیقه آنها را با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگل ها جدا شوند. برای از بین بردن میکروب های بیماریزا، یک گرم ( نصف قاشق چایخوری ) پودر پرکلرین را در ظرفی محتوی 5 لیتر آب بریزید تا کاملاً حل شود و سبزی یا میوه انگل زدایی شده را به مدت 5 دقیقه در این محلول غوطه ور نمایید. چنانچه پودرپرکلرین در اختیار ندارید می توانید از محلول های گندزدایی سبزیجات که در داروخانه ها یا سایر فروشگاهها وجود دارد استفاده نمایید. پس ازانجام مرحله گندزدایی، میوه و سبزیجات را دوباره با آب سالم شستشو دهید تا باقیمانده کلر و موادشوینده از آنها جدا شوند. پس از انجام این عمل، سبزی یا میوه قابل مصرف خواهد بود.

منبع: روزنامه رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha