شیوع مرگ‌های ناگهانی بر اثر مصرف داروهای استروئیدی در كشور

۱۳۹۰/۰۶/۲۹ - ۱۱:۱۸ - کد خبر: 33406
سلامت نیوز: داور بین‌المللی تناسب اندام فدراسیون جهانی ifbb گفت: بر اثر سیل عظیم داروهای استروئیدی و انسولین شاهد شیوع مرگ‌های ناگهانی در دهه 90 بین جوانان کشور خواهیم بود.

اکبر خزایی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طی سال‌های اخیر رشد افرادی که به سوی داروهای نیروزا، انسولین و بعضاً کورتون روی آورده‌اند چشمگیر شده است.
 
وی افزود: ورزشکاران و قهرمان‌ نماهای رشته‌های مختلف ورزشی خصوصاً بدنسازی و ورزش‌های قدرتی برای گرفتن برنامه‌های تمرینی و تغذیه به مربی‌ها مراجعه می‌کند که متأسفانه اکثراً در وهله نخست تقاضای گرفتن برنامه‌ای برای مصرف داروهای استروئیدی دارند که اکثر اوقات مربی نماها و شاگردانی که در توهم هستند آنان را به مصرف داروهای استروئیدی تشویق می‌کنند.

خزایی بیان داشت: بارها به این افراد تذکر داده‌ایم که مصرف این داروها نه تنها عمل انساندوستانه‌ای در رقابت‌ها نیست بلکه برای سلامتی بدن نیز بسیار مضر است.

داور بین‌المللی تناسب اندام فدراسیون جهانی ifbb ادامه داد: از این عوارض داروهای استروئیدی و انسولین می‌توان به بیماری‌های بدخیم کبد، دستگاه گوارش، کلیه، مثانه، پروستات، بیماری‌های پوستی آکنه و مشکلات برجسته هورمونی و عقیمی و بر هم خوردن تعادل هورمون‌های تستوسترون، پرولاکتی (FSHدیابت)، LH، پوکی استخوان و مرگ‌های ناگهانی اشاره کرد.

وی گفت: علاوه بر این عوارض می‌توان به بیماری‌های روحی، روانی، پرخاشگری و به دنبال آن نزاع‌های خیابانی و بر هم زدن نظم عمومی اشاره کرد که با توجه به عوارض فوق و دوز مصرف خطرناکی که بعضاً طی 2 و 3 سال اخیر مشاهده می‌شود، همه ساله نیز در حال افزایش است،اشاره کرد.

خزایی بیان کرد: بنده معتقدم اگر این روند داروهای نیروزا ادامه یابد پس از ناهنجاری‌هایی که مواد مخدر شیشه و کراک بر جامعه نهاده است، یقینا در دهه 90 بایستی منتظر سیل عظیم عوارض داروهای استروئیدی و انسولین از قبیل مرگ‌های ناگهانی، پرشدن بیمارستان‌ها، بیماری‌های اعصاب و روان، مشکلات شخصیتی و حالات تهاجمی که باعث نزاع و درگیری‌های خیابانی می‌شود که حتی منجر به قتل نیز شده است، باشیم.

داور بین‌المللی تناسب اندام فدراسیون جهانی ifbb گفت: متأسفانه این دسته از داروها توسط افرادی تجویز می‌شود که حتی در تلفظ و نوشتن نام صحیح داروها ناکام هستند ولی متأسفانه با سوء استفاده از این موارد از پف و احتباس آب و سدیم بیشتری برخوردار شده و آنچنان متورم و پف آلوده می‌شوند تا جایی که فرد خاطی به دلیل حجم کاذبی که به دست می‌آورد و با توجه به عارضه دیگری که مشکلات روحی و روانی و توهم است نام مربی بر خود می‌گذارد وبه تجویز دارو با «دوز» بیشتر اقدام می‌کند و این روند متأسفانه به صورت تصاعدی و در تمام رشته‌های ورزشی خصوصاً بدنسازی و پاورلیفتینگ رو به افزایش است.

خزایی خاطرنشان کرد: در این راستا با نامه‌نگاری با رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بر آن شده‌ایم تا دستور دهند آمار ورزشکارانی که بر اثر استفاده طولانی مدت و خودسرانه از داورهای استروئیدی و انسولین دچار مرگ شده و جان خود را از دست داده‌اند را برای اطلاع رسانی و تحقیقات بیشتر در اختیارمان قرار دهند.
نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
1.23978s, 19q