سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 33418
سلامت نیوز: با درمان مناسب، وبا كشنده نیست و بهداشت فردی خوب،به پیشگیری از وبا كمك می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، رئیس مركز بهداشت استان مركزی افزود: وبا یك بیماری عفونی حاد و خاص است كه میكروب آن از راه دهان وارد بدن می‌شود و بیشتر در نقاط گرم و مرطوب دیده می‌شود و در تمام فصول سال وجود دارد،ولی در فصل تابستان شایع‌تر‌ است.

دكتر بابك عشرتی عامل بیماری وبا را میكروبی دانست كه با مدفوع بیماران و ناقلین به ظاهر سالم دفع شده و موجب آلودگی آب، غذا و سبزیجات می‌شود و در اثر خشكی به سرعت نابود می‌شود ولی در محل مرطوب، یك تا چند هفته زنده می‌ماند.

وی آب آشامیدنی آلوده و غذاهای آلوده مانند لبنیات و سبزیجات را مهم‌ترین منابع شایع بیماری ‌عنوان كرد.

رئیس مركز بهداشت استان مركزی با بیان این كه حدود 90 درصد بیماران بدون علامت بوده و اسهال خفیف دارند، بیان‌كرد: اولین شكا‌‌یت بیمار احساس پری و غرغر شكم است‌ سپس اسهال آبكی شروع می‌شود. اسهال گاهی همراه با بلغم و خون است و در صورت عدم درمان سریع منجر به از دست دادن شدید آب بدن‌، شوك و سرانجام مرگ در عرض چند ساعت می‌شود.

به گفته وی دوره نهفتگی بیماری 1 تا 5 روز متغیر و در همه گیری‌ها معمولاً 2 تا 3 روز است و بیمار معمولاً با اصلاح آب و الكترولیت‌ها سریعاً بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینكه انتقال عامل بیماری‌زا ممكن است در اثر تماس مستقیم با بیمار و یا تماس غیر‌مستقیم از راه مصرف مواد غذایی و یا نوشیدن آب آلوده انجام شود،تاكید كرد: حاملین در دوران نقاهت، حاملین سالم و كسانی كه دوران نهفتگی بیماری را می‌گذرانند نقش عمده ‌ای در انتشار بیماری دارند و مگس نیز با نشستن بر مدفوع بیماران می‌تواند به صورت مكانیكی سبب آلودگی مواد غذایی شود.

دكتر عشرتی در پایان استفاده از آب آشامیدنی سالم، خود‌داری از خوردن غذاهای دریایی پخته نشده‌، سبزیجات و میوه‌جات ضد عفونی نشده، استفاده از شیر و فراورده‌های لبنی پاستوریزه، رعایت موازین بهداشت فردی از جمله شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، استحمام با آب تمیز، دفع فضولات انسانی به نحو مطمئن و ضد عفونی كردن اطاق و البسه مورد استفاده بیمار را از مهم‌‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری عنوان كرد.101/205/201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha