سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 33419
سلامت نیوز: مصرف غذاهای آماده (فست فود) موجب پیری زودرس، بروز بیماریهای قلبی، سرطان‌ها، نقرس و سنگ کیسه صفرا می‌شود.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مصرف غذاهای آماده موجب بروز بیماری و چاقی می‌شود این غذاها سرشار از چربی‌های ترانس، کالری‌ زیاد و مواد افزودنی است.

وی گفت: افرادی که در هفته 2 وعده غذای آماده مصرف می‌کنند 4.5 کیلوگرم بیشتر از افرادی که در هفته یک وعده غذای آماده مصرف می‌کنند اضافه وزن پیدا می‌کنند.
مواد قندی و مواد غذایی مانند پنیر پیتزا می‌تواند در چاق شدن افراد مؤثر باشد.
 
این متخصص تغذیه اضافه کرد: یک سوم کودکان و نوجوانان کشور در هفته از غذاهای آماده استفاده می‌کنند و می‌توان برای کودکان از ساندویچ‌های نیم پرس استفاده شود. غذاهای نیم پرس ساندویچ‌های کوچکی هستند که حجم کمتری دارند و نوجوانان و کودکان می‌توانند از این نوع ساندویچ‌ها استفاده کنند.
 
وی گفت: به دلیل اینکه برخی والدین زمانی که به رستوران می‌روند برای کودکانشان همانند خودشان ساندویچ‌های بزرگ سفارش می‌دهند و کودک نیز تمام ساندویچ خود را مصرف می‌کند. شاهد چاقی و بروز بیماریها در سنین بالاتر این کودکان هستیم.

وی ادامه داد: ساندویچ‌های بزرگ می‌تواند موجب اضافه وزن و چاقی کودکان شود به همین دلیل باید توجه داشت از ساندویچ‌های نیم پرس برای کودکان سفارس داده شود تا کمتر از مواد غذایی آماده مصرف کنند.

صفوی گفت: زمانی که افراد برای مصرف غذا به رستوران‌ها می‌روند می‌توانند در کنار غذایشان از سالاد کم سس استفاده کنند و به دلیل اینکه گوجه فرنگی موجود در سالاد می‌تواند مواد مضر موجود در غذاهای آماده را کاهش دهد، می‌توانند در سالادهای خود از آبلیمو استفاده کنند تا طعم بهتری استفاده کنند و از سس‌های چرب کمتر در سالاد خود بریزند.

وی بیان داشت: می‌‌توان بعد از مصرف غذاهای آماده یک لیوان آب پرتقال مصرف کرد به دلیل اینکه آب پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان است و مواد مضر و رادیکال‌های آزاد موجود در غذا را از بین می‌برد.

صفوی ادامه داد: مصرف غذاهای آماده موجب تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن افراد می‌شود، پیری زودرس، بیماری‌های قلبی، بروز سرطان‌ها و چاق شدن افراد از عوارض مصرف غذاهای آماده است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: غذاهای آماده جذب ویتامین‌ها را کاهش می‌دهند همچنین مصرف نوشابه‌های گازدار همراه با این نوع غذاها رشد جوانان را کاهش می‌دهد. مصرف غذاهای آماده همچنین موجب نقرس، سنگ کیسه صفرا و سرطان‌های دستگاه‌ گوارش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha