سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
سلامت نیوز: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: ما نباید مجازات هر مجرمی را زندان در نظر بگیریم در حالی که هنوز زندان‌ها تفکیک نشده‌اند.

موسی قربانی در گفت‌وگو با خانه ملت، در رابطه با وضعیت زندان‌ها و میزان بازدارنگی آنها در ارتکاب جرم اظهار کرد: بسیاری از افراد مجرم نباید در زندان باشند که متاسفانه بیشتر قضات به نفع شاکی رای می‌دهند.

نماینده مردم قائنات در مجلس همچنین سه نوع جرم را بی‌نیاز به زندان عنوان کرد و گفت: گروه نخست، زندانیانی هستند که به دلیل بدهی مالی مانند مهریه، دیه و چک در زندان هستند، گروه دوم افراد تحت قرار بازداشت هستند که می‌توانند بازداشت نباشند زیرا قرار به  این منظور است که متهم در دسترس قاضی باشد بنابراین چه ضرورتی دارد که این قرار منجر به بازداشت فرد شود.

قائم مقام معاونت قوانین مجلس، افزود: گروه سوم افرادی هستند که برای آنها مجازات زندان تعیین می‌کنیم؛ اما در شرع مقدس تا این اندازه مجازات زندان وجود ندارد، مجازات‌های بازدارنده‌ای نیز هست که از طریق آنها برخی از افراد می‌توانند در زندان نباشند.

می‌توان برخی زندان‌ها را از زندانی خالی کرد

وی با بین اینکه می‌توان برخی زندان‌ها را از زندانی خالی کرد؛ اما نمی‌توانیم بگوییم که زندان نداشته باشیم، تصریح کرد: ما نباید مجازات هر فرد مجرمی را بدون دلیل زندان در نظر بگیریم این در حالی است که زندان‌های ما هنوز تفکیک نشده‌اند.

قربانی در ادامه عنوان کرد: برای تفکیک زندانیان نیز باید امکانات کافی در اختیار داشته باشیم، تا مثلا زندانیان مواد مخدر با بدهکاران جدا از یکدیگر باشند.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس، اعمال مجازات را  در میزان بازدارنگی جرم موثر دانست و افزود: قاضی باید مجازاتی را تعیین کند که بازدارنده باشد، برخی با جریمه تنبیه می‌شوند و برخی دیگر با زندان، مثلا مجرمان منکراتی را نمی‌توان با جریمه نقدی مجازات کرد زیرا بازدارنگی لازم را نخواهد داشت.

به گفته این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در اعمال مجازات، قاضی باید تشخیص دهد که چه مجازاتی برای چه جرم و چه فردی مناسب است و بیشترین بازدارندگی را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha