سلامت نیوز: رئیس جامعه متخصصان داخلی گفت: ایجاد عوارض کبدی و تغییر رنگ دندان‌ها علت قطع ارائه قطره‌های آهن به کودکان در مراکز بهداشتی است و باید در این زمینه سیستم غربالگری را فعال کرد.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: قطره‌های آهن را نباید بدون دلیل و آزمایش به نوزادان و کودکان داد چرا که موجب بیماری‌های گوناگون می‌شود.

وی افزود: ابتدا باید به کمک آزمایش کمبود آهن نوزادان مشخص شود و سپس قطره‌های آهن را به آنها داده شود چرا که در غیر این صورت و در صورت بالا بودن میزان آهن خون یک نوزاد، دادن قطره آهن موجب افزایش ذخیره آهن فرد و رسوب آن در کبد و در نهایت بیماری هموسیتوز می‌شود.

خسرونیا تصریح کرد: قبلاً قطره‌های آهن به صورت روتین و بدون آزمایش داده می‌شد و بچه‌ها هم دارای عارضه‌های مختلفی می‌شدند و رنگ دندان‌هایشان برمی‌گشت و از هر  100 نفر ممکن بود یکی دو نفر دچار عارضه کبدی شوند.

وی اضافه کرد: نکته دوم در قطع شدن قطره‌های آهن در مراکز بهداشتی و درمانی وجود اشکالاتی در واردات ‌آن از نظر اقتصادی بود.

خسرونیا ادامه داد: همه نوزادان و کودکان مشکل آهن ندارند و نیازی نیست به همه قطره آهن داده شود لذا اگر پس از آزمایش مشخص شد بچه‌ای دچار کمبود آهن است اول قطره، سپس قرص و در نهایت آمپول داده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: باید در زمینه کمبود آهن در نوزادان کشور یک سیستم غربالگری فعال شود و البته اگر تغذیه مادر مناسب است و مادر از غذاهای عدس‌دار و اسفناج‌دار استفاده می‌کند نیاز به ارائه قطره آهن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha