سلامت نیوز: معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه مشكل نقدینگی داروخانه‌ها به شركت‌های توزیعی و به تبع آن به شركت‌های تولیدی سرایت می‌كند، گفت: احتمال مواجه شدن صنایع دارویی با مشكلاتی در تهیه مواد اولیه از تاخیر صندوق‌های بیمه در پرداخت مطالبات داروسازان نشات می‌گیرد.

دكتر محمدرضا شانه ساز در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اگر مطالبات داروخانه‌ها از صندوق‌های بیمه حتی تا سه ماه بعد پرداخت شود داروخانه‌ها می‌توانند مدت زمان كمبود دارو را پشت سر بگذارند. اگر این مطالبات از سوی دولت جبران شود می‌توانیم در این دوره مشكل نقدینگی را پشت سر بگذرانیم در غیراین صورت قطعا داروسازان با مشكل مواجه خواهند شد. تلاش می‌كنیم كه این دوره را با حداقل عارضه پشت سر بگذاریم.

وی درباره وضعیت سود دارو و افزایش هزینه‌های داروخانه‌ها پس از هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یكی از اولویت‌های وزارت بهداشت دسترسی آسان مردم به داروست بنابراین همواره بر قیمت دارو نظارت كرده است. در این شرایط همواره این بحث مطرح بوده كه داروخانه‌ها از متوسط مشاغل مشابه درآمد و سود آنها پایین‌تر نگه داشته شده است.

شانه‌ساز افزود: این كار را وزارت بهداشت به منظور تسهیل دسترسی مردم به دارو انجام می‌دهد البته ما وضعیت موجود را پایش و ارزیابی می‌كنیم تا داروخانه‌ها در شرایط كنونی چندان متضرر نشوند. به علت افزایش قیمت ارز نیز مجبور شدیم تغییر قیمت را در زمینه داروهای وارداتی و برخی مواد اولیه بپذیریم.

وی درباره عملكرد وزارت بهداشت در زمینه حمایت از تولیدكنندگان داخلی غذای مبتلایان به پی.كی.یو اظهار كرد: رویكرد وزارت بهداشت، دادن مجوز به تولید كنندگان داخلی برای تولید محصولات غذایی بیمارانی مانند مبتلایان به پی.كی. یو است ولی متاسفانه محصولات كارخانه‌هایی كه با تشویق وزارت بهداشت مجوز تولید محصول می‌گیرند در بازار با استقبال مصرف كنندگان روبرو نمی‌شود.

شانه ساز گفت: وزارت بهداشت در زمینه بررسی پرونده‌های متقاضیان تولید غذای بیمارانی مانند مبتلایان به پی.كی. یو همكاری كرده و به سرعت برای آنان مجوز تولید محصول را صادر می‌كند اما تولیدكنندگان این غذاها می‌گویند كه محصول آنان در بازار چندان با استقبال روبرو نمی‌شوند.

معاون دارو سازمان غذا و دارو درباره اقدامات وزارت بهداشت برای رفع مشكل نقدینگی صنایع دارویی اظهار كرد: وزارت بهداشت هیچ وقت رایزنی‌ها و پیگیریهای خود را با سایر مسئولان قطع نكرده است و به طور مداوم برای رفع این مشكل با مسوولان دیگر نامه‌ نگاری و مذاكره كرده است؛ البته نگرانی در زمینه مشكل نقدینگی صحیح است.

وی افزود: متاسفانه دارو در حال حاضر در بازار بین‌المللی به طور نقدی تهیه می‌شود به گونه‌ای كه مجبور هستیم خیلی از مواد را به صورت نقدی خریداری كنیم در این شرایط وجود نقدینگی واجب است. در این جهت مسوولان وزیر بهداشت با وزارتخانه‌های مرتبط با این موضوع مكاتباتی كرده و با این مسئولان چند بار ملاقات كرده‌اند.

شانه‌ساز در پایان ابراز امیدواری كرد كه با توجه به تشكیل وزارتخانه كار و تعاون و رفاه اجتماعی، مطالبات داروسازان هرچه زودتر از سوی صندوقهای بیمه سریع‌تر پرداخته شود و نقدینگی زودتر به صنعت برگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha