سلامت نیوز: مدیر عامل انجمن آلزایمر با اشاره با این‌كه تا 20 سال آینده جمعیت كشور وارد دوره سالمندی می‌شود، گفت: تشخیص زودهنگام آلزایمر به این علت مورد اهمیت است كه به ازای هر یك سال تشخیص زودتر این بیماری، می‌توان تا پنج سال ابتلا به معلولیت را به تاخیر انداخت.

معصومه صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه شعار امسال روز جهانی آلزایمر «تشخیص زودهنگام» است، عنوان كرد: اهمیت این نامگذاری در این است كه هر تشخیص زودهنگامی در دنیا موجب صرفه جویی 10 هزار دلاری می‌شود.

وی افزود: خواستار توجه بیشتر وزارت بهداشت به این بیماری هستیم. زیرا جمعیت سالمندی كشور روبه افزایش است و در طول دو دهه آینده حدود 25 درصد جمعیت سالمند خواهیم داشت.

صالحی با اشاره به این‌كه اكنون جمعیت ما در دوره میانسالی قرار دارد، گفت: این جمعیت 20 سال دیگر وارد دوره سالمندی می‌شود و قطعا آمار ابتلا به آلزایمر بالا خواهد رفت.

وی در ادامه عنوان كرد: سازمان جهانی بهداشت همزمان با روز جهانی آلزایمر جلسه‌ای تشكیل خواهد داد و طی صدور بیانیه ای تلاش می كند بیماری آلزایمر در اولویت بیماری‌های غیر واگیر قرار بگیرد.

صالحی با بیان اینكه انجمن آلزایمر در این زمینه آماده همكاری با وزارت بهداشت است اظهار كرد: تشخیص زودهنگام به این علت مورد اهمیت است كه اگر بتوانیم حتی یك سال زودتر بیماری را تشخیص بدهیم، می‌توانیم پنج سال از ایجاد معلولیت آن فرد جلوگیری كنیم.

مدیر عامل انجمن آلزایمر با طرح این پرسش كه سوال من از وزارت بهداشت این است كه چه برنامه‌ای برای آینده دارد، ادامه داد: دوسال گذشته برنامه ای تحت عنوان «طرح دمانس كشوری » از سوی انجمن تدوین شد و جلساتی هم در این خصوص با وزارت بهداشت تشكیل شد اما متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است. هدف از این طرح این بود كه وزارت بهداشت به آلزایمر به عنوان یك بیماری توجه كند و آن ‌را در دستور كار خویش قرار دهد.

مدیر عامل انجمن آلزایمر در توضیح پروسه تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر تاكید كرد: خانواده‌ها به 10 علامت هشدار بیماری آلزایمر توجه كنند.

وی ادامه داد: اگر سالمندشان دچار اختلال حافظه و رفتار، مشكل در انجام كارهای عادی، ضعف بیان، گم كردن زمان و مكان، ضعف یا كاهش قدرت قضاوت، مشكل در تفكر ذهنی، جا به جا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات و رفتار، تغییرات در شخصیت و از دست دادن انگیزه شد حتما به پزشك مراجعه كنند تا تست حافظه و تست افسردگی برایشان انجام شود كه اگر مشخص شد این علائم به معنای شروع دمانس و یا آلزایمر است ، زودتر در سیكل درمان قرار بگیرند و كیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

صالحی در ادامه به عوامل خطر این بیماری نیز اشاره كرد و گفت: تنهایی و انزوا، زندگی ناسالم، غذای ناسالم، ورزش نكردن، داشتن كلسترول، قند خون و وزن زیاد، فشارهای عصبی، مصرف سیگار، خوردن نوشابه‌های قندی و ضربه سر از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

وی در پایان درباره برنامه های این انجمن به مناسبت فرارسیدن روز جهانی آلزایمر، اظهار كرد: جشنواره فرهنگی ورزشی به مناسبت روز آلزایمر 31 شهریور از ساعت 17 در پارك نرگس شهرك اكباتان برپا می‌شود. همچنین در 25 نقطه سراسر تهران ایستگاه‌هایی را با كمك داوطلبین هلال‌احمر ایجاد كرده‌ایم كه با توزیع جزوات آموزشی به مردم درخصوص این بیماری و چگونگی تشخیص زودهنگام و اصول پیشگیری اطلاع رسانی می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha