سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 33433
سلامت نیوز: یک متخصص گوارش با اشاره به شیوع بیماری کبد چرب، گفت: کاهش تحرک فیزیکی در بسیاری از افراد، عارضه « کبد چرب» را به یک بیماری شایع و معضل جهانی تبدیل کرده به طوری که ابتلا به سایر بیماری‌ها یکی از نتایج این بیماری است، با این حال کم کردن وزن اصلی ترین اقدام جهت پیشگیری و درمان کبد چرب به شمار می رود.

دکتر غلامرضا معروفی در گفت‌وگو با ایسنا، بیماری کبد چرب را یک معضل جهانی دانست و افزود: با توجه به کاهش تحرک فیزیکی درجوامع و مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب، معدل وزنی افراد رو به افزایش است که شیوع این بیماری را تسریع می کند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به تجمع چربی در کبد به عنوان عامل ایجادکننده این عارضه اظهار داشت:10 تا 24 درصد افراد بدون اضافه وزن، به بیمار ی کبد چرب مبتلا هستند با این حال این میزان در افراد چاق به 76 درصد می رسد که تجمع چربی در این عضو، شایع ترین علت ظهور این بیماری محسوب می شود.

دکتر معروفی، کم کردن وزن را مهمترین توصیه برای پیشگیری و درمان کبد چرب دانست و تصریح کرد: در میزان شیوع بیماری و راه های درمانی، وزن عامل بسیار مهمی محسوب می شود به طوری که افرادی که حتی چهار تا چهار کیلو اضافه وزن دارند نیز در معرض ابتلا به کبد چرب هستند، بنابراین کم کردن وزن اصلی ترین اقدام برای پیشگیری و درمان است.

 آهسته وزن کم کنید!

این فوق تخصص گوارش، کم کردن سریع وزن را عاملی برای چاقی و ابتلا به کبد چرب عنوان کرد و اظهار داشت: افرادی که چاق هستند و به سرعت در حال کم کردن وزن هستند، به همان میزان در معرض ابتلا به کبد چرب هستند بنابراین کم کردن وزن بهتر است با انجام حرکات ورزشی و با مشورت با یک متخصص صورت گیرد.

دکتر معروفی ادامه داد: داروهایی که برای درمان کبد چرب تجویز می شوند، هیج کدام نمی توانند چربی را از کبد خارج کنند و تنها با این هدف که آسیب بیشتری به کبد وراد نشود ،مصرف می شوند به این منظور کاهش وزن و کنترل رژیم غذایی روش درمان هستند.

وی در خصوص سایر عوامل ایجاد کننده بیماری کبد چرب، افزود: مصرف مشروبات الکلی یکی از عواملی است که به تجمع چربی ها در کبد سرعت می بخشد. علاوه بر این برخی از داروهای هورمونی موجود در قرص‌های کورتن و پیشگیری از بارداری و قرص‌های بدنسازی و همچنین بیماری دیابت از سایر عوامل ایجاد کننده بیماری کبد چرب است.

این فوق تخصص گوارش، شیوع بیماری کبد چرب در خانم ها را بیشتر از سایر افراد دانست و تصریح کرد: دوره حاملگی زمانی مستعد برای افزایش وزن و در نتیجه کبد چرب است، علاوه بر این عوامل هورمونی در بدن خانم ها و همچنین شرایط فرهنگی و اجتماعی مبنی بر تحرک کک زنان، میزان شیوع این بیماری را در آنها بالا می‌برد.

 کم‌تحرکی و بازی‌های رایانه ای عاملی برای ابتلای کودکان به کبد چرب!

این فوق تخصص گوارش دهه سه تا چهار زندگی را زمان شیوع بیماری کبد چرب دانست و تصریح کرد: بسیاری از کودکان و نوجوانان بر حسب زندگی آپارتمانی کم تحرک بوده و بیشتر وقت خود را با بازی‌های رایانه ای پر می کنند به همین منظور در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند. با این حال میزان شیوع این بیماری در دهه 3و4زندگی بیشتر از سایر دوره ها است.

دکتر معروفی در پایان خاطر نشان کرد: بیماری کبد چرب زنگ خطرو هشداری برای سایر بیماری‌ها است به طوری که افزایش فشارخون و بیماری های قلبی ازنتایج اولیه این بیماری است. به این منظور فعالیت های فیزیکی منظم در کنار رژیم غذایی مناسب برای هر فردی توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha