سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه با اشاره به خصوصیات انواع رژیم‌های غذایی، گفت: تعادل در هر رژیم غذایی بسیار مهم است با این وجود استفاده از زیتون، ادویه زیاد و حرارت زیاد به ترتیب شاخصه رژیم های غذایی مدیترانه ای ، هندی و چینی است که در این بین رژیم غذایی مدیترانه ای از همه سالم تر و مناسب تر است.

دکتر سیدعلی کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، استفاده از زیتون و روغن زیتون را راز سلامتی رژیم غذایی مدیترانه ای دانست و تصریح کرد: استفاده فراوان از این ماده شاخصه اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ایست, علاوه بر این استفاده از انواع سبزیجات و میوه ها و سپس حبوبات به عنوان منابع پروتئینی منجر به کاهش جذب کلسترول در متقاضیان این نوع از رژیم غذایی می شود.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تفاوت و تنوع غذای اصلی در هر کشور، اظهار داشت: در بسیاری از کشورها گوشت غذای اصلی و در برخی کشورها نان غذای اصلی محسوب می شود، با این حال مصرف نان سبوس دار در برخی از کشورها در مقایسه با برنج سفید شده و با فقر ویتامینی B1 ارجح تر و مناسب تر است.

دکتر کشاورز در ادامه افزود: مصرف سبزی ها نیز در رژیم غذایی مدیترانه ای جایگاه بسیار مهمی را ایفا می کند به طوری که با دارا بودن فیبر زیاد معده را پر می کند، همچنین ویتامین‌ها و رنگدانه های موجود در برگ سبزی‌ها، برای جلوگیری و کاهش خطر ابتلا به سکته های قلبی بسیار مفید است.

حرارت زیاد در غذاهای چینی، ویتامین ها را از بین می برد!

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص حرارت زیاد در هنگام پخت مواد غذایی در رژیم های چینی، گفت: غذاهایی که بسیار سرخ شده و به عنوان غذای برشته مصرف می شود به تیرگی گراییده و خطر تشکیل مواد سرطان زا را افزایش می دهد، همچنین حرارت زیاد در هنگام طبخ مواد غذایی که به وضوح در رژیم‌های غذایی چینی دیده می شود، منجر به از بین رفتن ویتامین ها و پروتئین ها در مواد می شود.

 بیش فعالی هدیه ادویه فراوان رژیم غذایی هندی به کودکان!

این متخصص تغذیه، مصرف بیش از اندازه ادویه ها را نادرست دانست و تصریح کرد: اصولا در پخت مواد غذایی استفاده از ادویه ها تا اندازه ای مناسب است و مصرف بیش از حد آنها برای سلامتی بدن بسیار نامناسب است به طوری که استفاده از غذاهای هندی که فلفل در آنها نقش اصلی را ایفا می کند، در کودکان پیش فعالی را به دنبال دارد. علاوه بر این استفاده زیاد از برخی از ادویه ها، خطر تشکیل مواد سرطان زا را به همراه دارد.

وی، استفاده از زودپز را وسیله ای مناسب برای پخت مواد غذایی عنوان کرد و اظهار داشت: هرچه زمان پخت مواد غذایی کوتاه تر باشد، تخریب مواد غذایی نیز کمتر است به این منظور دیگ زودپز با بالا بردن فشار و دما، زمان پخت را کوتاه کرده و تخریب کم ویتامین ها را در پی خواهد داشت.

سموم گوشت در کباب کردن از بین نمی رود

دکتر کشاورز در پایان خاطر نشان کرد: آب پز کردن مواد غذایی بهترین روش جهت استفاده از آنها است به شرطی که آب طبخ غذاها دور ریخته نشده و مصرف شود. علاوه بر این در کباب کردن موادغذایی، با توجه به زمان پخت کوتاه، سموم میکروبی غذا از بین نمی رود و این شرایط در گوشت ها خطر مسمومیت را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha