سلامت نیوز: یك فیزیوتراپیست در یزد گفت: در صورتی كه كیف فقط توسط یك دست یا یك شانه حمل شود سبب انحراف ستون فقرات می شود.

ذبیح ا... برجسته در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: با توجه به اینكه دانش آموزان در سن رشد قرار دارند و به تبع آن ستون فقرات نیز در حال رشد و افزایش طول می باشد بنابراین هرگونه فشار غیرمتقارن و زیادتر از حد تحمل به عضلات ستون فقرات سبب انحراف ستون مهره ای به طرفین و یا كاهش و افزایش قوس‌های ستون فقرات می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد بروز انحرافات ستون مهره ای در بین دانش‌آموزان به ویژه مقطع تحصیلی راهنمایی هستیم كه عمدتا افزایش قوس ناحیه پشتی و به عبارتی پشت گرد یا كایفوزیس می‌گردند و شانه ها متمایل به سمت جلو می باشد.

وی عواملی كه سبب مشكلات ستون مهره‌ای یا دردهای پشتی كمری یا گردن در دانش‌آ‌موزان می شود را شامل كیف و كفش غیرمناسب، میز و صندلی نامناسب و همچنین وضعیت های غلط نشستن، ایستادن و حركت دانش آموزان دانست و گفت: انحرافات ستون مهره ای در افراد بلندقدتر و افراد خجالتی شایع تر است و این افراد بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.

وی درخصوص ویژگی‌های كیف مناسب برای دانش‌آموزان، تصریح كرد: كیفی مناسب است كه وزن آن بطور یكنواخت به دو طرف ستون فقرات و شانه ها منتقل شده و راستای ایستادن و نشستن دانش آموز را تغییر ندهد به طوری كه دانش آموز مجبور نباشد شانه های خود را بطور دایم به سمت جلو و بالا بكشد تا اینكه از افتادن كیف به عقب و كشده شدن شانه و ستون پشتی خود به عقب جلوگیری نماید.

این كارشناسی ارشد فیزیوتراپی اضافه كرد: كیفهایی كه توسط یك دست یا یك شانه حمل می شوند در صورتی كه مدت زمان حمل آنها بین دو دست حمل گردد هیچ مشكلی ندارد. اما اگر بطور عادتی فقط توسط یك دست یا شانه حمل شود، سبب انحراف ستون فقرات (اسكولیوزیس) و همچنین افتادگی یك شانه می شود كه این عارضه نیز شایع است.

وی همچنین در مورد كفش مناسب گفت: كفش نیز باید از جنسی انتخاب شود كه امكان تنفس خوبی برای پوست و سلولهای پا فراهم نماید به طوری كه جنس چرمی طبیعی مناسب ترین جنس می باشد و در غیر این صورت سبب تعرق زیاد پا و بیماریهای پوستی یا قارچی پا می شود.

وی افزود: همچنین كفشی مناسب است كه قوس طولی و عرضی ناحیه جلوی كف پا را ساپورت نماید. پاشنه كفش نیز در حد 2 تا 3 سانتی متر باشد.

برجسته خاطرنشان كرد: همچنین با توجه به اینكه پای دانش آموزان در حال رشد می باشد باید در داخل كفش كاملا راحت باشد و هیچ گونه فشاری بر ناحیه نوك انگشت شصت و طرفین قسمت جلویی پا (مابین مفصل انگشت شصت و انگشت كوچك) احساس ننماید؛ به عبارتی جلوی كفش تنگ و باریك نباشد.

وی اضافه كرد: جوراب نیز باید از جنس نخی باشد كه امكان تنفس بهتر پوست پا را فراهم، عرق پا را جذب و از تعرق زیاد جلوگیری ‌كند.

این فیزیوتراپیست در پایان یادآور شد: متاسفانه بسیاری از كیف‌ها و كفش‌های موجود در بازار از شرایط استاندارد برخوردار نیستند و با توجه به اینكه این تولیدات بطور مستقیم با سلامتی افراد در ارتباط است، باید توسط موسسه استاندارد نظارت و ارزیابی گردد و در صورت مطابقت با معیارهای علمی و ارگونومیك بدن مجوز ورود به بازار را بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha