سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 33440
سلامت نیوز: رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه وجود شبکه‌های مافیایی دارویی در کشور صحت ندارد، گفت: سال‌هاست از کلمه مافیا به راحتی در مورد همه چیز استفاده می شود بدون اینکه منظور هر کسی از کلمه مافیا دقیقا مشخص باشد و هر کسی از این کلمه منظوری دارد که لزوما مترادف با بار حقوقی که این کلمه دارد، نیست.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا با توضیح اینکه مافیا در دنیا به گروه های تبهکار زیرزمینی که به صورت شبکه های به هم پیوسته، کار خود را با نفوذ در دستگاه های تصمیم گیرنده به صورت غیر قانونی انجام می دهند گفته می شود، اظهار داشت: با قطعیت می توان ادعا کرد که حداکثر یک درصد فعالیت غیرقانونی در حوزه واردات و توزیع دارو وجود دارد که آن هم قاچاق است و 99 درصد فرآورده های موجود در بازار فرآورده هایی است که مجوز رسمی و قانونی فرآیند ثبت برای واردات و تولید را دارا هستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ کارخانه‌ای یا شرکت وارداتی در داخل کشور وجود ندارد که بدون مجوز به صورت غیرقانونی و زیر زمینی فعالیت کند و همه مسیر قانونی را طی می کنند، گفت: حتما تخلفاتی هم در این میان اتفاق می افتد اما تخلف برابر با این نیست که مافیایی عمل می کنند.

دیناروند با بیان اینکه سال گذشته سرانه نظام دارویی ما حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که هزار میلیارد تومان آن واردات و 2 هزار و 500 میلیارد تومان تولید بوده است، گفت: در زمینه تولید اکثرا بخش‌های غیرخصوصی فعال هستند که قاعدتا خیلی دنبال زد و بند و فعالیت‌های خلاف قانون نیستند و بسیار شفاف عمل می شود، یعنی دارو از مرحله ثبت و دریافت مجوز مراحل مختلفی را طی می کند، بنابراین احتمال تخلف بسیار پایین است.

 40 درصد صنعت دارویی کشور وابسته به تامین اجتماعی فعالیت می کنند

وی ادامه داد: حداقل دوسوم صنعت داروسازی که وابسته به دستگاه های عمومی و دولتی است یعنی 40 درصد صنعت دارویی تولیدی کشور توسط شرکت های وابسته به تامین اجتماعی فعالیت می کنند و متعلق به شخص نیستند و اکثر آنها وابسته به بانک یا بنیادها هستند.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه نمی توان منکر صد در صدی تخلف در دستگاه های اداری شد، ادامه داد: همواره گروه هایی در همه جا وجود دارند که دنبال منافع خود هستند و در این راستا ممکن است با نفوذ در دستگاه دولتی و لابی گری تخلفاتی مرتکب شوند که حتی در وزارت بهداشت هم ممکن است موارد کمی از این دست تخلفات در یک مدیر یا کارشناس وجود داشته باشد که البته باید با همین موارد کم نیز مبارزه کرد.

وی با تاکید بر حاکمیت و شفاف سازی مقررات، ضوابط و قوانین و کاهش تصمیم گیری های فردی به عنوان تنها راه مبارزه با تخلفات در سیستم اداری افزود: در وزارت بهداشت کسی به عنوان یک فرد کارشناس، مدیر، معاون وزیر، و حتی وزیر نباید بتواند تصمیمی بگیرد که این تصمیم با زندگی اقتصادی یک شرکت بازی بکند بلکه سیستم و ضابطه باید تصمیم گیرنده باشد.

دکتر دیناروند با بیان اینکه در زمینه حاکمیت قانون در کشور ضعف هایی وجود دارد، گفت: در همه زمان ها فساد اداری وجود داشته و دارد و این شامل سیستم دارویی نیز می شود ولی با قاطعیت می‌توان گفت نظام دارویی از این حیث جزو پاک‌ترین قسمت‌ها در مقایسه با بخش های دیگر است.

وی اظهار كرد: از 1361 تاکنون در ایران آمار دقیق از بازار دارویی وجود دارد، بنابراین با وجود این آمار، می‌توان به راحتی نظارت و جستجو کرد، اما گاهی اوقات واقعا ظلم به بازار دارویی دیده می‌شود که نسبت به مافیا و فساد داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha