سلامت نیوز: رییس سازمان صداوسیما در پاسخ به این پرسش كه آیا صداوسیما قصد ندارد از علائم هشداردهنده‌ی رسانه‌یی برای درجه‌بندی برنامه‌های خود به لحاظ سنی استفاده كند، اظهار كرد: اینكه ما در تلویزیون كه دارای مخاطب انبوه است مرتبا سن را ذكر كنیم، باید دید چقدر عملیاتی و كارآمد است؛ آیا در برخی از موارد این موضوع تحریك بیشتر برای دیدن یك برنامه نیست؟

سید عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان كرد: ما در گذشته جلسات مشتركی را با روانشناسان و روانپزشكان درباره‌ی موضوعات متعدد از جمله رعایت طبقه‌بندی سنی برای برنامه‌های خود در رسانه ملی داشته‌ایم و این موضوع را بررسی كرده‌ایم.

وی به توجه صداوسیما و حركت این رسانه در راستای تخصصی شدن شبكه‌ها در آینده‌ی نزدیك اشاره كرد و گفت: اگر ما شبكه‌ی مستقل كارتون و انیمیشین را كه ویژه‌ی كودكان است، راه‌اندازی كنیم و این كار در آینده انجام خواهد شد، آرام آرام خانواده‌ها را سوق می‌دهیم كه برای كودكان خود شبكه‌ی خاصی را در نظر بگیرند ولی تا آن موقع مخاطب ما انبوه است و برنامه‌های سنگین معارف، دروس مراجع تقلید، دروس سطح بالای فلسفی و پزشكی را نیز یك نوجوان و كودك نیز می‌تواند نگاه كند.

ضرغامی ادامه داد: این مسائل را در درجه‌ی اول باید خانواده‌ها ارزیابی و كنترل كنند و در واقع برنامه‌ریزی كنند كه بچه‌هایشان چه چیزی را مشاهده كنند. در جلسه‌ای كه با روانشناسان درباره‌ی این موضوع داشتیم و بحث این بود كه این كار را مشخصا انجام دهیم یا نه، كارشناسان شركت‌كننده در جلسه به دو قسمت تقسیم شدند؛ برخی معتقد بودند باید این كار را بكنیم و برخی معتقد بودند كه نباید این كار انجام شود و این نشان می‌دهد كه در بین متخصصان خود این كار كه همه از اساتید دانشگاه بودند، اختلاف نظر جدی است.

رییس سازمان صداوسیما با بیان اینكه كار رسانه، كار سختی است و باید بتواند همه این‌ها را جمع كند، گفت: بنابراین در مدل‌هایی كه ما انتخاب می‌كنیم سعی می‌كنیم به همه موارد توجه كنیم؛ مثلا یكسری كارهای خوب تولید می‌شود ولی به دلیل همین مشكلاتی كه هست احساس می‌كنیم پخش این كارها از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به خاطر برخی از این آسیب‌ها به صلاح نیست و برعكس آن نیز هست. برخی از كارهای خوب اثرگذار و آموزنده است كه اگر بخواهیم خیلی حساسیت به خرج بدهیم ممكن است كه باعث شود كه بخش زیادی از تولیدات مثبت‌مان را از دست بدهیم؛ برای نمونه در فیلم‌های پلیسی یا حتی در یك گزارش خبری ممكن است كه مثلا نیروی انتظامی با راپل یك كار انتظامی انجام دهد و ممكن است وقتی یك بچه این را می‌بیند تحت تاثیر قرار بگیرد و بخواهد با طناب از ساختمان خودشان پایین بیاید و به این كار علاقمند شود. در این موارد شما نمی‌توانید زیر آن گزارش خبری بنویسید كه بچه‌های عزیز این را نبینید یا خانواده‌ها به بچه‌هایتان تذكر دهید كه با طناب از بالا مثل پلیس پایین نیایند.

رییس سازمان صداوسیما ادامه داد: برای حل این موضوع به همكاری بیشتر خانواده‌ها و مراقبت آن‌ها احتیاج است تا همه بتوانند وظایف خود را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، دكتر علی دارابی ـ‌ معاون سیما ـ نیز شنبه ـ 26 شهریور ماه ـ درباره خودكشی دو پسر نوجوان كه گفته می شود ناشی از تماشای سریال‌های ماورایی است، گفت: آقای افخمی جمله‌ای گفته بود كه به یكی از روزنامه‌ها كه تعداد برگشتی‌های آن بیش از فروشش است،‌ برخورده بود كه چرا به آقازاده‌ها حمله كرده است. در نتیجه چند روز علیه این سریال كار كردند. خیلی از بزرگان به من گفتند كه به خاطر پیام آن كه هنرمندانه كار شده بود، ما گریستیم. برخی اشكالات وجود دارد و ما می‌دانیم؛ بعضی از دوستان ما به رغم تاكیدات و سفارشات،‌ سریالشان را به موقع نرساندند كه مورد ایراد بود. برخی از سازندگان هم می‌گفتند اگر سریال مناسبتی همزمان با پخش و بازخورد مخاطبان پیش برود، بهتر است؛ اما از نظر ما قبول نیست و ما ابلاغ كردیم كه كار باید تمام شده و تحویل شده باشد. بخشی مربوط به ما و بخشی مربوط به عوامل است؛ گاهی ممكن است بازیگر اصلی سریال مریض شود.

معاون سیما با تاكید دوباره بر دو نوجوانی كه خودكشی كرده‌اند، تاكید كرد: این كه یك روزنامه بخواهد با یك برنامه‌ی تلویزیونی تصفیه حساب سیاسی كند چه ربطی به توده‌ی مردم دارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha