سلامت نیوز: مصرف میوه و سبزیجات در بین وعده های غذایی، پرهیز ازنوشیدن چای پررنگ و قهوه و همچنین خوردن شیرینی جات به خصوص شیرینی جات حاوی كاكائو از بروز رفلاکس معده پیشگیری می کند.

به گزارش سلامت نیوز، دكترمحمدكاظم امیربیگی فوق تخصص بیماری های گوارش وكبد ضمن بیان این مطلب، اظهارداشت: برگشت اسید معده به مری (GERD) یكی از بیماری های شایع گوارشی است كه متاسفانه در سال های اخیر نیز شیوع آن رو به افزایش است.

وی ادامه داد: افزایش مصرف غذاهای چرب، پركالری، تندوتیز، محرك ومخصوصا فست فودها، كاهش فعالیت های فیزیكی و چاقی از علل افزایش شیوع این بیماری است.

وی تصریح كرد: به طوركلی هرعاملی كه باعث شل شدن دریچه مری به معده یا افزایش فشار به شكم ومعده شود باعث ایجاد این بیماری یاعود علائم آن می شود.

وی گفت: مصرف غذا بلافاصله قبل از خوابیدن، پوشیدن لباس های تنگ، عدم سرو صبحانه و به دنبال آن زیاده روی در سرو ناهار از مواردی است كه منجر به عود علائم این بیماری می شود.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد افزود: رفلاكس اسید معده به مری علاوه بر ایجاد ناراحتی برای بیمار دارای عوارض كوتاه مدت مثل خراشیدگی وزخم درقسمت تحتانی مری وعوارض بلندمدت مثل تنگی مری و درموارد نادر ایجاد آدنوكارسینوم قسمت تحتانی مری می باشد.

دكترامیربیگی یادآورشد: متاسفانه فاصله گرفتن از رژیم های سنتی، مصرف غذا در سه وعده و خوردن میوه و سبزیجات بین وعده ها، مصرف زیاد نوشابه های گازدار، فست فود ها  و غذاهای چرب، تند و تیز منجر به افزایش شیوع این بیماری شده است.

وی عنوان داشت: راه پیشگیری، بهبودی علائم و در نتیجه كاهش عوارض این بیماری مواردی همچون حفظ وزن ا یده ال، امتناع از خوردن زیاد غذا به خصوص دریك وعده، مصرف منظم غذا در سه وعده (صبحانه، ناهار و شام)، مصرف میوه و سبزیجات در بین وعده های غذایی، پرهیز از نوشیدن چای پررنگ و قهوه و همچنین خوردن شیرینی جات به خصوص شیرینی جات حاوی كاكائو است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش وكبد یادآور شد: سرو غذاهای كم چرب، غذاهای ساده با ادویه جات كم، پرهیز از مصرف ترشیجات همچون سركه، آبلیمو، پوشیدن لباس های راحت و نیزكاهش استرس سبب كاهش علائم وعوارض ناشی از این بیماری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha