سلامت نیوز: میرزا حسینی گفت: با امنیت بخشیدن به ساختار جامعه می‌توان شاهد کاهش آمار خشونت در جامعه بود.

از نظر روانشناسی یکی از علل پرخاشگری و خشونت، ناکامی است. زمانیکه فرد نمی تواند به هدفش دست یابد و موانعی باعث نرسیدن به انتظارات شخص می شود، فرد دست به پرخاشگری می زند.

حسن میرزا حسینی، مدرس دانشگاه در این خصوص به برنا گفت: هنگامیکه شخص احساس می کند مورد توهین شخصیتی قرار گرفته و یا به قلمرو شخصی وی تجاوز شده وحق وحقوقش در نظر گرفته نشده است، خود را محق می داند تا دست به خشونت و پرخاشگری بزند.

وی افزود: افزایش پرخاشگری و خشونت در جامعه به دلیل عدم ساختار حقوقی و نظم و انظباطی است که باید در جامعه حاکم باشد. در جامعه امروزی هنوز شهروندان یاد نگرفته اند که چگونه حق و حقوق خود را پیگیری کنند بر این اساس وقتی فرد دچار عصبانیت می شود، به عواقب کار خود فکر نکرده و دست به انجام عملی می زند که شاید جبران ناپذیر باشد.

این مدرس دانشگاه همچنین خاطر نشان کرد: از نظر روانشناسی این گروه به چند دسته تقسیم می شوند: برخی افراد توانایی کنترل ندارند و شخصیت تکانشی دارند. این گروه معمولاً فی البداهه عمل کرده و خودکنترلی کافی ندارند و به یک ناکامی کوچک واکنش نشان می دهند. در برخی دیگر از اشخاص نیز شاهد اختلالات دوقطبی و مرزی هستیم.

وی در ادامه به اختلالات ضد اجتماعی اشاره کرد و افزود: این اشخاص دارای اختلالات خشم مکرر هستند و حتی در محیط خانه هم دچار مشکل می شوند.

میرزا حسینی تصریح کرد: زمانیکه این مساله در سطح اجتماع افزایش می یابد، باید از سطح فردی فراتر رفته و در صورتیکه هر فردی احساس کند که باید سعی در گرفتن حق و حقوقش از ساختار حقوقی جامعه داشته باشد، طبیعتاً دست به قتل و جنایت نمی زند اما هنگامیکه ما مشاهده می کنیم در جامعه به راحتی به شکایات رسیدگی نمی شود و شخص باید خودش پیگیر مسائل شود، ترجیح می دهد از یک راه میانبر استفاده کرده و دست به اقدام بزند.

وی درخصوص راهکارهایی که باعث کاهش این موارد در جامعه می شود، اظهار داشت: اصلاح ساختار حقوقی جامعه و رسیدگی سریعتر به شکایات می تواند یکی از راهکارهای مهم کاهش این معضل شد. آموزش های کنترل خشم و پرخاشگری که به فرد و خانواده ها داده می شود نیز می تواند یکی دیگر از راهکارهای این مساله باشد.

وی در خاتمه به احساس ناامنی افراد در جامعه اشاره کرد و گفت: هنگامیکه اشخاص در جامعه احساس نا امنی می کنند، برای حفظ امنیت خود اقدام به حمل سلاح سرد می کنند. با امنیت بخشیدن به ساختار جامعه می توان شاهد کاهش این قبیل اتفاقات در جامعه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha