سلامت نیوز: حسن میرزا حسینی گفت: عمل به ارزش‌ها و شرایطی که در اسلام مطرح شده است، جوانان و خانواده‌های آنها را به سمت و سوی ازدواج بهتر و موفق‌تر سوق می‌دهد.

حسن میرزا حسینی، مدرس دانشگاه و روانشناس در خصوص شناسایی عوامل بالا رفتن سن ازدواج در جوانان به برنا گفت: عوامل کلی شناسایی افزایش سن ازدواج جوانان به 2 دسته فردی و اجتماعی تقسیم می شود. در عوامل فردی، شخص احساس امنیت نسبت به آینده ندارد و سطح توقعاتش بالاست و احساس می کند با ازدواج قید و بندهایی به زندگی اش افزوده می شود.

وی افزود: در عوامل اجتماعی، اشتیاق به ازدواج در جوانان کم شده و شاهد تمایل به ادامه تحصیل و کارهای تولیدی در پسران هستیم. اگر از دیدگاه روانشناسی به این مساله نگاه کنیم، باید در این شرایط همه جوانان سعی کنند تا به خود کمک کرده و حلال مشکلات فردی باشند.

این روانشناس همچنین تصریح کرد: ما جوانانی را هم داریم که خیلی زود ازدواج کرده، مشغول به کار شده و در کنار آن ادامه تحصیل هم می دهند و با آینده نگری، به امورزندگی خود ادامه داده و موفق هستند. این موفقیت را می توان آثار اعتماد به نفس بالا، خودکارآمدی و خود کنترلی دانست.

وی با تاکید بر آموزش مهارت های زندگی به جوانان، ابراز داشت: با بالا بردن اعتماد به نفس جوانان، آموزش های روانشناختی، مهارت های زندگی و آموزش های خود اشتغالی و کاریابی می توان یکی دیگر از مشکلات ازدواج جوانان را از میان برداشت.

حسن میرزا حسینی عنوان کرد: جامعه ایران با توجه به فرهنگ خاص خود که یک فرهنگی، دینی، مذهبی و اسلامی است، باید با اتکا به شریعت اسلام جلو برود. برای این منظور همان شرایطی و ارزش هایی که در اسلام در نظر گرفته شده است، می تواند جوانان و خانواده های آنها را به سمت و سوی ازدواج بهتر و موفق‌تر سوق دهد.

وی تاکید کرد: پرهیز از اشراف گری، تجملات، پایین آمدن سطح توقعات و انتظارات خانواده‌ها و جوانان، کاهش کمال گرایی و بیرون آمدن از فضای آرمان گرایی در ازدواج ها می تواند زندگی توام با آرامش و احساس امنیت را در بر داشته باشد.

این روانشناس افزود: هر چه توقعات از همدیگر کمتر باشد، راحت تر می توان به زندگی ادامه داد.

وی همچنین اظهار داشت: افزایش سطح توقعات در جامعه کنونی و شرایط سختی که هنگام ازدواج پیش روی جوانان قرار دارد، از نظر مهریه و ملزومات خرید یکی از عوامل این مشکل در حال حاضر است.

این مدرس دانشگاه گفت: پسران به دنبال شغل مناسب و درآمد کافی هستند و دختران به جهت اینکه شرایط بهتری برای ازدواج به دست آورند، تمایل به ادامه تحصیل دارند و پس از آن به دنبال شغل و حرفه ای می گردند تا مستقل باشند و همین عوامل باعث افزایش سن ازدواج می شود.

وی در ادامه افزود: راهکارهایی که در این خصوص می توان ارایه داد، آموزش خانواده ها، حمایت از جوانان و از بین بردن مسایل و مشکلات اقتصادی است.

این روانشناس افزود: در صورتیکه یکسری کارگاه ها از طریق فیلم، سی دی و یا بروشور برای خانواده ها در نظر گرفته شود و وضعیت جامعه اطلاع رسانی شود، می توان مشکلات زندگی جوانان را کاهش داد.

میرزا حسینی خاطر نشان کرد: اگر جوانان با حمایت خانواده ها روبرو شوند، به راحتی می توانند زندگیشان را در کنار هم شروع کنند و همانطور که در سازمان ملی جوانان مطرح شد، عروس و داماد می توانند بدون اینکه زندگی مستقلی را آغاز کنند، همراه با خانواده ها زندگی کرده و مخارج هر یک از دختر و پسر تا مستقل شدن آنها را خانواده ها تقبل کنند.

این روانشناس در پایان درخصوص راهکار ساختاری و اصولی این مساله، اذعان داشت: همه این مسایل بر می گردد به شرایط کلان کشور، یعنی مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی. اگر بخواهیم شاهد کاهش این گونه مسایل و آسیب های ناشی از آن باشیم باید در همه زمینه ها فعالیت شود و در مسایل اقتصادی ثبات بیشتری ایجادکنیم.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی برای جوانان مشکل ساز شده و در کنار آن مسایل فرهنگی یکی از موثرترین مشکلات جوانان در مبحث ازدواج است و باعث می شود که این قشر از جامعه، از ازدواج گریزان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha